علی منصوریان

بدون شک علیرضا منصوریان یکی از مجبوب ترین استقلالی های تاریخ نزد هواداران است. او نیازمند زمان و حمایت کامل و همه جانبه از سوی باشگاه و تمامی دوستداران استقلال است تا به اهداف خود برسد.

 

به گزارش استقلال نیوز، با نگاهی به امتیازات دو تیم پرطرفدار پایتخت متوجه این نکته می شویم که تیم فوتبال استقلال تهران در مجموع در طی 15فصل گذشته لیگ برتر موفق‌ترین تیم از نظر امتیازگیری در بین تیم‌های لیگ‌ برتری می باشد. در بررسی دلایل این موفقیت می توان مهمترین عامل را استفاده از مربیان استقلالی که اکثرا سابقه چندسال بازی و کاپیتانی در استقلال را داشته‌اند دانست. حرکتی که جدا از هزینه‌ی بسیار کمتری که استقلال در استخدام سرمربی نسبت به تیم دوم پایتخت کرده باعث موفقیت بیشتر این تیم در لیگ برتر شده است.

شادروان پورحیدری سرمربی اولین دوره لیگ برتر استقلال

لیگ اول: آقای پدر

شادروان منصورپورحیدری، پدر و شناسنامه استقلال در این فصل سرمربی استقلال بود. در این فصل استقلال در حالیکه برای قهرمانی در لیگ برتر به یک تساوی در بازی آخر لیگ مقابل ملوان نیاز داشت بازی را واگذار کرد تا پرسپولیس با 49 امتیاز در ورزشگاه خالی آزادی درحالیکه هیچکس فکرش را نمی کرد جشن قهرمانی را برگزار کرد تا شاهد یکی از کم تماشاگرترین جشن های قهرمانی لیگ برتر باشیم. در این فصل علی پروین سرمربی تیم دوم پایتخت بود. پس از اتمام لیگ قلعه نویی جوان به صورت موقت سرمربی استقلال شد و استقلال را به مقام قهرمانی جام حذفی رساند.

 

رولند کخ

لیگ دوم: تجربه ناموفق سرمربی خارجی

در این فصل استقلال برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر از سرمربی خارجی استفاده کرد و رولند کخ آلمانی به عنوان سرمربی استقلال معرفی شد. پس از گذشت 9 ماه و 18بازی، کخ با 7برد،7تساوی و 4شکست از سرمربیگری استقلال برکنار و جواد زرینچه یکی دیگر از کاپیتان های سابق استقلال مربی موقت استقلال معرفی شد. زرینچه در 4بازی که سرمربی استقلال بود یک تساوی و 3شکست را ثبت کرد تا منصور پورحیدری به نیمکت استقلال بازگردد. پورحیدری هم در 4بازی یک برد و 3شکست کسب کرد تا استقلال با رتبه نهم لیگ را به پایان برساند. در مقابل پرسپولیس با مربیگری علی پروین به رتبه سوم جدول رسید.

لیگ سوم: ظهور قلعه نویی

در این فصل امیرقلعه نویی دیگر بازیکن باسابقه استقلال سرمربی استقلال شد و با ارائه برنامه 3 ساله برای قهرمانی لیگ برتر بر روی نیمکت استقلال نشست و در سال اول استقلال را به مقام دوم لیگ رساند. در مقابل پرسپولیس به دنبال مربی خارجی رفت و وینگو بگوویچ کروات را برای سرمربیگری تیمش انتخاب کرد و در پایان پنجم شد.

لیگ چهارم: تجربه اندوزی قلعه نویی

امیر قلعه نویی در دومین فصل مربیگری خود در استقلال این تیم را به رتبه سوم جدول رساند تا بعد از فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان قرار گیرد و پرسپولیس که راینر زوبل آلمانی را برای نیمکت خود برگزیده بود به جایگاهی بهتر از چهارمی دست پیدا نکرد تا پس از اختلاف نظر شدید با علی پروین از سمت سرمربیگری پرسپولیس کنار برود.

 

قهرمانی استقلال در لیگ پنجم

لیگ پنجم: سرانجام شیرین برنامه 3 ساله

امیر قلعه نویی طبق برنامه 3 ساله خود توانست استقلال را در لیگ پنجم برای اولین بار در لیگ برتر به قهرمانی برساند. قلعه نویی همچنین توانست با بازی دادن به ستاره‌های جوانی مثل عنایتی، اکبرپور، جباری، نیکبخت، طالب لو، صادقی، قربانی و بائو عصر جدیدی را در تاریخ استقلال رقم بزند، اما در مقابل برای تیم دوم پایتخت که لیگ را با علی پروین شروع کرده بودند شرایط به خوبی پیش نرفت، تا جایی که علی پروین به صورت محترمانه از سمت خود برکنار شد و آری هان هلندی جانشین وی شد. ولی این تغییر سرمربی هم چاره کار سرخ‌ها نشد و لیگ را با سیزدهمی به پایان رساندند.

لیگ ششم: پیوستن قلعه نوعی به تیم ملی و اعتماد به مرفاوی

این بار نوبت به دیگر بازیکن با سابقه استقلال، صمد مرفاوی رسید. مهاجم سابق آبی‌ها که دستیار امیرقلعه نویی در استقلال بود در شرایط بد مدیریتی سرمربیگری استقلال را پذیرفت، سرمربیگری‌ای که شاید برای او کمی زود بود. در تیم پرسپولیس هم سرمربیگری به مصطفی دنیزلی ترک رسید که با تجربه کار در پاس تهران تجربه حضور در لیگ برتر ایران را داشت. در پایان لیگ استقلال مرفاوی با 52 امتیاز به جایگاه چهارم رسید و پرسپولیس دنیزلی گرانقیمت با یک امتیاز بیشتر در جایگاه سوم ایستاد.

 

سرمربیگری ناصر حجازی در لیگ هفتم

لیگ هفتم: بازگشت ناصرخان حجازی

ناصر حجازی به استقلال بازگشت تا با تغییرات گسترده استقلال را از نو بسازد، خرید بازیکنان جوان از جمله امیدرضا روانخواه، مهرداد پولادی، آرش برهانی، حمید شفیعی، حسین کوشکی و پژمان منتظری نشان می داد حجازی قصد ساختن آینده استقلال را دارد. اما هیأت مدیره وقت به او زمان کافی برای اجرای برنامه هایش را نداد تا حجازی در حالیکه تیمش در جایگاه ششم جدول قرار داشت و هنوز راه زیادی تا پایان لیگ برایش باقی مانده بود پس از دوماه برکنار و فیروز کریمی جانشین او شود. در این فصل پرسپولیس هم با خریدهای گران قیمت و سرمربی ایرانی-آمریکایی خود یعنی افشین قطبی مدعی قهرمانی بود و در پایان فصل به این عنوان رسید، درحالیکه استقلال پس از حجازی با فیروزکریمی نتایج بدتری گرفت و فصل را با عنوان سیزدهمی به پایان رساند. در پایان فصل قلعه نویی پس از تجربه سرمربیگری تیم ملی به استقلال بازگشت و جام حذفی را با استقلال گرفت.

 

قهرمانی استقلال در لیگ هشتم

لیگ هشتم: باز هم قلعه نویی، باز هم جام

استقلال در لیگ هشتم به اعتقاد برخی کارشناسان بهترین تیم خود را در طی تمام ادوار لیگ برتر داشت. امیر قلعه نویی تیمی قدرتمند را روانه مسابقات کرده بود که هیچ تیمی توانایی مقابله با آن را نداشت. در مقابل پرسپولیس که نشانی از تیم سال قبل خود نداشت خیلی زود با افشین قطبی به بن‌بست تاکتیکی خورد تا قطبی استعفا دهد و افشین پیروانی جانشین او شود. درحالیکه استقلال در لیگ یکه تازی می کرد پیروانی هم روی نیمکت سرخپوشان دوام نیاورد تا باز هم سرخپوشان پایتخت چاره کار خود را در سرمربی خارجی ببینند و این بار نلو وینگادای پرتغالی هدایت این تیم را برعهده گرفت. در پایان فصل استقلال در یک بازی دراماتیک در مشهد قهرمان شد و پرسپولیس و وینگادا در رتبه پنجم ایستادند.

لیگ نهم: بازگشت اشتباه به صمد، باز هم ناکامی

مدیرعامل وقت استقلال واعظ آشتیانی باردیگر هدایت استقلال را به صمد مرفاوی سپرد تا مرفاوی پس از یک دوره ناکامی با استقلال این بار تیم تقویت شده قلعه نویی که به دلیل مشکل با واعظ آشتیانی از استقلال جداشده بود را به قهرمانی برساند، ولی باز هم مرفاوی نشان داد برای سرمربیگری استقلال باید بیش از این‌ها خودش را تقویت کند. در پایان مرفاوی بازهم نتوانست استقلال پرمهره را به قهرمانی برساند و با رتبه سوم به کار خود در استقلال پایان داد. اما در پرسپولیس باز هم نام مربی خارجی دیگری شنیده می شد. این بار زلاتکو کرانچار. اما با گذشت چندماه درحالیکه تیم کرانچار سوم بود وی برکنار و علی دایی جانشین او شد تا پرسپولیس را در جایگاه چهارم تحویل دهد.

لیگ دهم: پرویز مظلومی

استقلال درحالی لیگ دهم را شروع کرد که در شروع فصل شرایط مدیریتی بسیار بدی را تجربه می کرد، درحالیکه تمام تیم‌ها در حال گرفتن بازیکن بودند هیأت مدیره استقلال و مدیرعامل وقت واعظ آشتیانی از سمت خود استعفا کردند و در روزهای پایانی نقل و انتقالات علی فتح الله زاده به عنوان سرپرست استقلال منصوب شد و فورا مظلومی، کاپیتان سابق استقلال را به عنوان سرمربی انتخاب کرد. درحالیکه همه فصل بدی را برای استقلال پیش بینی می کردند مظلومی استقلال را نایب قهرمان لیگ کرد تا شروع خوبی در استقلال داشته باشد. در مقابل پرسپولیس باز هم با دایی چهارم شد تا معلوم شود دایی در دنیای مربیگری فاصله زیادی با دوران بازیگری خود دارد.

 

پرویز مظلومی

لیگ یازدهم: فصل اتفاقات عجیب

درحالیکه علی فتح الله زاده تیم بسیار خوبی را برای لیگ یازدهم بسته بود و همه استقلال را مدعی اصلی می دانستند اما استقلال در پایان فصل سوم شد. در ابتدای فصل ستاره هایی مانند رحمتی، کرار، تیموریان، زندی و خسرو حیدری جذب شدند تا درکنار ستاره هایی مانند مجیدی، منتظری و جباری فصلی رویایی را برای هواداران رقم بزنند اما جدایی مجیدی و کرار در نیم فصل، مصدومیت های بی شمار حیدری، تیموریان و جباری باعث شد شرایط مطابق انتظار مظلومی پیش نرود و استقلال تنها به یک جام حذفی بسنده کند. در سوی دیگر پرسپولیس که فصل را با استیلی شروع کرده بود فصل عجیبی را گذراند به طوری که در همان بازی اول شعارها علیه استیلی شروع شود و این مربی شش ماه بیشتر سرمربی نباشد و جای خود را به دنیزلی بدهد تا این مربی ترک برای بار دوم سرمربی قرمزها شود. پرسپولیس در این فصل با وجود هزینه های هنگفت در رده دوازهم جای گرفت.

 

قهرمانی استقلال در لیگ یازدهم

لیگ دوازدهم: قهرمانی سوم با آقای جام

پس از آنکه مظلومی نتوانست در دوسال استقلال را قهرمان کند بازهم نوبت به قلعه نویی رسید. استقلال قلعه نویی در این فصل جذابیت استقلال لیگ هشتم را نداشت ولی قلعه نویی بازهم توانست استقلال را یک هفته زودتر از پایان لیگ قهرمان کند تا هواداران آبی در بازی آخر مقابل داماش فقط برای جشن به ورزشگاه آزادی بیایند و جشن باشکوهی را زیر بارش باران برگزار کنند. پرسپولیس هم که در مسیر نابودی قدم برمیداشت بازهم یک سرمربی خارجی را روی نیمکت خود می دید، مانوئل خوزه! خوزه که با قراردادی نجومی و عجیب به پرسپولیس آمده بود شش ماه بیشتر روی نیمکت داغ سرخ ها دوام نیاورد و جای خود را به یحیی گل محمدی داد. پرسپولیس که با گل محمدی روند روبه رشدی گرفته بود در پایان فصل به رده هفتم رسید.

لیگ سیزدهم: قلعه نویی در سراشیبی سقوط

قلعه نویی که 3 جام با استقلال گرفته بود در لیگ سیزدهم تیمش نشانی از تیم آماده سال‌های قبل را نداشت. استقلال در پایان لیگ سیزدهم هرچند تا هفته آخر شانس قهرمانی داشت اما در جایگاه پنجم قرار گرفت و پرسپولیس علی دایی با هزینه های سرسام‌آور رویانیان به جایگاه دوم رسید تا هواداران این تیم پس از سال ها ناکامی در رتبه ای خوب لیگ را به پایان برسانند.

 

امیر قلعه نویی

لیگ چهاردهم: پایان کار قلعه نویی و استقلال

هوادران استقلال که با وجود رتبه پنجم بازهم به قلعه نویی اعتماد کرده بودند در لیگ چهاردهم فقط انتظار قهرمانی داشتند ولی شرایط استقلال فرق زیادی با لیگ سیزدهم نکرد تا قلعه نویی با رتبه ششم به کار خود در استقلال پایان دهد. پرسپولیس هم که کار را با درخشان شروع کرده بود خیلی زود فهمید هوادارانش دل خوشی از پیشکسوتان خود به عنوان سرمربی ندارند و پس از چندماه درخشان برکنار و برانکو ایوانکوویچ سرمربی سابق تیم ملی سرمربی این تیم شد. پرسپولیس در پایان فصل به رتبه هشتم رسید.

لیگ پانزدهم: بازگشت پرویز و اعتماد به برانکو

مدیرعامل وقت استقلال بهرام افشارزاده در تصمیمی عجیب درحالیکه هواداران استقلال خواهان حضور علیرضا منصوریان به عنوان سرمربی روی نیمکت تیم خود بودند پرویزمظلومی را به تیم برگرداند و تیم یکدست و نسبتا خوبی را در اختیارش گذاشت. با گذشت چندهفته هواداران استقلال که بازی های خوبی از تیمشان نمی دیدند به تیم صدرنشین خود اعتراض کردند. سرانجام مظلومی با عنوان سومی به کارش پایان دهد و علیرضا منصوریان و هواداران استقلال به آرزوی خود برسند. اما پرسپولیس که به برانکو اعتماد کرده بود به رده دوم جدول رسید تا برای نهمین سال متوالی دستش از جام کوتاه باشد.

لیگ شانزدهم: علیمنصور آبی ها

علیرضا منصوریان با کش و قوس های فراوان و با استقبال بی سابقه چند هزار نفری در تمرینات سرمربی استقلال شد و درحالیکه استقلالی ها برای دیدن استقلال مدل منصوریان لحظه شماری می کردند اما استقلال نتوانست با مربی جدید خود به ثبات تاکتیکی برسد و با ارائه بازی های سینوسی نتایج مطلوبی را به زعم هواداران به دست نیاورد. اما چیزی که مشخص است روند رو به رشد آبی ها در این فصل و انگیزه بالای منصوریان برای ساختن استقلالی متفاوت است که می تواند با رفع نواقص خط دفاعی و میانه میدان استقلال را تبدیل به تیم بی رقیبی کند و روزگار به کام هواداران بار دیگر شیرین شود.

منصوریان و اعضای کادر فنی

در طی شانزده دوره لیگ برتر استقلال هشت مربی را روی نیمکت خود دیده که از این بین تنها رولندکخ و فیروز کریمی از بازیکنان سابق این تیم نبوده و منصو رپورحیدری، امیرقلعه نویی، صمد مرفاوی، ناصرحجازی، پرویزمظلومی و علیرضا منصوریان بازیکن های با سابقه این تیم بوده اند که به سرمربیگری این تیم رسیده اند.

در دوتجربه مربیگری کخ و کریمی این دو مربی با قابلیت‌های فنی بالا نتوانستند انتظارات را برآورده سازند. این موضوع که استقلال با پورحیدری به قهرمانی آسیا رسیده، با حجازی به فینال آسیا رفته، 3 قهرمانی لیگ برتر خود را با امیرقلعه نویی به دست آورده، با پرویزمظلومی به رکورد 4برد در 4بازی متوالی در دربی ها رسیده و در مجموع شانزده دوره لیگ برتر صدنشین است نشان دهنده این است که استقلال علاوه بر هزینه کمتری که در استخدام سرمربی کرده از تمام تیم های لیگ برتری موفق تر عمل کرده است و تغییر این سیاست شاید به سود باشگاه نباشد. گواه این صحبت هم وضعیت تیم دوم پایتخت در شانزده دوره لیگ برتر است که از 15مربی خود 9 مربی خارجی را روی نیمکت دیده است و از مربی های بیرون آمده از دل باشگاهشان هم درحد چندماه استفاده کرده اند و به همین خاطر با وجود هزینه های بسیار سنگین در استخدام مربیان خارجی هیچگاه موفق نبوده‌اند و در پانزده دوره لیگ در 9 دوره پایین تر از استقلال قرار گرفتند.

بی شک امروز در آخرین دیدار نیم فصل لیگ برتر ایران جام خلیج فارس 1395/96 همگان شاهد استقلالی متفاوت و منصوریانی دگرگون شده بودند.

علیرضا منصوریان

علیرضا منصوریان مقابل سپاهان بسیار جسورتر و بی باک تر از قبل بود، چیزی که لازمه مربیگری در استقلال است، چیزی که هواداران از منصوریان را به آن می شناسند. کنار گذاشتن نام های بزرگ و اعتماد به جوانان همان چیزی است که همگان از منصوریان می خواهند.

با آغاز نیم فصل دوم و پلی آف آسیا، با تقویت خط دفاعی و میانی و انجام تمرینات تاکتیکی بیشتر قطعا" استقلالی متفاوت را شاهد خواهیم بود.

در این شرایط شایسته است که مدیرعامل و هیات مدیره باشگاه سیاست حمایت کامل و همه جانبه از منصوریان را در پیش گیرند و از ایجاد حواشی با مصاحبه های نادرست و بد موقع پرهیز کنند و هواداران فهیم استقلال نیز کمی صبورتر باشند تا بعد از 3 سال ناکامی دوباره طعم روزهای خوش آقایی در فوتبال ایران را بچشند.

 

به امید روزهایی زیبا و آبی

      شایان علیپور

دیدگاه‌ها  
Doci
+1 #1 Doci 1395-10-06 02:30
حمایت حمایت
حمایت تا قیامت

مرسی آقای علیپور 8) :lol:
نقل قول کردن
Shayan1
+1 #2 Shayan1 1395-10-06 02:50
به نقل از Doci:
حمایت حمایت
حمایت تا قیامت

مرسی آقای علیپور 8) :lol:

خواهش میکنم :))
نقل قول کردن
سعید باقری
+2 #3 سعید باقری 1395-10-06 10:38
بسیار عالی داش علی میتونه موفق باشه باید کمکش کنیم
نقل قول کردن
Hamid
+2 #4 Hamid 1395-10-06 11:13
شایان جان…
جامع و کامل،درووود به شما…..
نقل قول کردن
Arsenal
+3 #5 Arsenal 1395-10-06 12:18
حمایت از منصوریان کار درستی بود ولی این رو هم باید در نظر گرفت منصوریان باید دست از خیلی مسائل برداره اگه قراره بعد شروع بازی ها بازهم شاهد بازی دادن بازیکن های سن بالا باشیم همین امروز تیم تحویل داده بشه تا مربی بعدی بتونه چیدمان درستی داشته باشه و اگه واقعا هدف تغییر و تحول هستش همین نیم فصل خیلی ها رو بفروشیم و به جوون ها بازی بدیم.لاپزیک ،لستر، نمونه تیم های بودن که به جوون های خودشون اعتماد کردن داخل ایران هم استقلال خوزستان نمونه خوبی میتونه باشه.ترس باید از منصوریان دور بشه
نقل قول کردن
saha
+1 #6 saha 1395-10-06 12:23
بسیار عالی
امیدوارم نیم فصل دوم شاهد تیمی جدید ، شاداب و همراه با نتیجه باشیم.
نقل قول کردن
siroan
0 #7 siroan 1395-10-06 13:57
دست مریزاد داداش مث همیشه جامع و کامل
حمایت که میکنیم در هر شرایطی ولی علیمنصور هم باید دست از لجبازی برداره و بعضی بازیکنا رو نیم فصل کنار بزاره بازیکن هم نگرفت نگرفته همین جوانای خودمون بازی بده کافیه
نقل قول کردن
مرتضی یزدی
0 #8 مرتضی یزدی 1395-10-06 14:33
عرضه نداشتین مربی درجه1و خارجی بیارید برای همین هیچوقت تو این چندسال بازی خوبی از استقلال ندیدیم که بتونه یه لژیونر تحویل اروپا بده
نقل قول کردن
نوشتن دیدگاه
نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


شبکه های اجتماعی

fb tw ig گوگل پلاس استقلال نیوز

استقلال نیوز کانال رسمی

جدول و برنامه لیگ برتر ایران

لیگ ایران

جدول و برنامه لیگ جزیره

لیگ جزیره

جدول و برنامه لالیگا اسپانیا

لالیگا

جدول و برنامه بوندسلیگا آلمان

بوندسلیگا

جدول و برنامه سری آ ایتالیا

ایتالیا

جدول و برنامه لیگ قهرمانان اروپا

آرشیو و جدول لیگ قهرمانان اروپا

جدول و برنامه لیگ اروپا

آرشیو

آخرین اخبار