مکتب تاج فراتر از یک باشگاه

بی شک مکتب باشگاه تاج که بعد از انقلاب اسلامی به باشگاه استقلال تغییر نام داد، مکتبی است فراتر از یک باشگاه و دارای مفهوم و بار معنایی تاریخی و محتوایی است.

 

به گزارش استقلال نیوز، روزی که چند جوان ورزشکار و قهرمان دوچرخه سواری وعده کردند تا تیم فوتبالی تشکیل دهند، شاید تصور نمی‌کردند که جمع کوچک آنها بنیانگذار یکی از قدرتمندترین و محبوب ترین تیم های فوتبال قاره کهن شود و فوتبال سمبل فعالیت‌های باشگاه ورزشی و فرهنگی آنها گردد.

آن جوانان شایسته ویژگی شاخص دیگری داشتند، بهره مندی از هنر مدیریت و برنامه‌ریزی، به طوری که در کمتر از ۴ سال باشگاه را توسعه داده و با برند جدید تاج سودای بزرگتری برای ترسیم یک چشم انداز پر از شکوه و جلال در ورزش داشتند. سرمایه گذاری در مناطق محروم، ایجاد رسانه مکتوب ورزشی، اهمیت دادن به پیام های تشویق جوانان به ورزش به شکل نهادینه شده و.. از نشانه های بارز فعالیت‌های فرهنگی این باشگاه تازه تاسیس بود تا نقش مهمی در تربیت جامعه ایرانی داشته باشد و به ورزش با نگاهی فراتر از یک رویداد تفریحی بنگرد.

بی‌شک شعار "فراتر از یک باشگاه" به طور کامل با آنچه بنیان گذاران آن به یادگار گذاشتند تطابق کاملی دارد؛ شاید از این دیدگاه است که بر اساس تحقیقی که در سال ۱۳۹۰ توسط "دانشگاه تربیت معلم تهران" صورت گرفت به شکل معناداری وفاداری رفتاری هواداران این باشگاه نسبت به رقیب فعلی، در میان بدنه هواداران فوتبال برجسته تر است.

با توجه به آنچه که در این مطلب کوتاه اشــاره گردید، نگارنده عمیقاً اعتقاد دارد شـاخص هــای گوناگونی باعث گردیده تا شـعار "فراتر از یک باشگاه" زیبنده باشگاه تاریخی تاج(استقلال) ایران باشد. در فوتبال جهان این عبارت به عنوان شعار رسمی باشگاه بارسلونا اسپانیا شناخته می شود: MES QUE UN CLUB

فراتر از یک باشگاه

در ورزش ایران، خصوصا در این سال‌ها واژه‌ای به صورت های مختلف مورد استفاده قرار گرفته که شخصاً تمایل دارم از آن در توصیف شعاری برای باشگاه پر افتخار ایرانی تاج(استقلال) استفاده کنم، مکتب تاج با مکتب استقلال.. با این توضیح که این عبارت تنها یک واژه نیست و به دلایل بسیاری نمود خارجی دارد.

بنابراین وقتی که از مکتب تاج صحبت می‌شود، صحبت از یک واژه ساده دو کلمه ای یا عبارتی برای کری خوانی ورزشی نیست صحبت از یک مفهوم است که دارای بار معنایی تاریخی و محتوایی است که ضمن مشخص کردن شاخص های رفتاری و عملکردی برای مدیران و بازیکنان این باشگاه آن را در مسیر مشخصی هدایت کرده و سبب ایجاد همان وفاداری رفتاری معنابخش میان هواداران آن شده است.

اهمیت این واژه تا آنجاست که خصوصاً وظیفه مهم هواداران آبی مشخصا مقابله با فعالیت های گوناگون تخریبی ضد هویت باشگاه و تلاش در جهت حفظ بایدها و نبایدهای مکتبی است که تاکنون باعث هویت بخشی، ایجاد اصالت تاریخی، ویژه و ممتاز بودن یک باشگاه تاریخ ساز شده است.

 

به قلم شیوای: مهدی پریزاد

اخبار استقلال ایران

 

 


مطالب مرتبط:

اختصاصی استقلال نیوز/ از لوگو استقلال و مفاهیم آن چه می دانید؟ تغییر لوگو در زمان وزارت سلطانی فر جایز نیست!

دیدگاه‌ها  
تاج
0 #1 تاج 1400-01-12 13:07
عالی بود درود به اولین ها درود به تاج کبیر
نقل قول کردن
mm
0 #2 mm 1400-01-13 11:32
واقعن بزرگی و تاریخ یعنی تاج

درود به تاج و تاجی
نقل قول کردن
سعید
0 #3 سعید 1400-01-13 11:33
مطلب فوق العاده ای بود..
این بخش از مطلبتون خیلی نظرمو جلب کرد:

بر اساس تحقیقی که در سال ۱۳۹۰ توسط "دانشگاه تربیت معلم تهران" صورت گرفت به شکل معناداری وفاداری رفتاری هواداران این باشگاه نسبت به رقیب فعلی، در میان بدنه هواداران فوتبال برجسته تر است.
نقل قول کردن
محمد حسین
-1 #4 محمد حسین 1400-01-13 11:33
MES QUE UN CLUB
نقل قول کردن
نوشتن دیدگاه
نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


شبکه های اجتماعی

fb tw ig گوگل پلاس استقلال نیوز

استقلال نیوز کانال رسمی

جدول و برنامه لیگ برتر ایران

لیگ ایران

جدول و برنامه لیگ جزیره

لیگ جزیره

جدول و برنامه لالیگا اسپانیا

لالیگا

جدول و برنامه بوندسلیگا آلمان

بوندسلیگا

جدول و برنامه سری آ ایتالیا

ایتالیا

جدول و برنامه لیگ قهرمانان اروپا

آرشیو و جدول لیگ قهرمانان اروپا

جدول و برنامه لیگ اروپا

آرشیو

آخرین اخبار