مجتبی انصافی

مربی سابق نوجوانان استقلال گفت: بهتر است به جای هزینه‌ اضافی برای خرید برخی بازیکنان، کادرفنی به جوانان و امیدهای باشگاه بها بدهد.

 

مجتبی انصافی پیشکسوت باشگاه استقلال و عضو کادرفنی فصل قبل تیم نوجوانان این باشگاه در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری استقلال نیوز در خصوص دلایل جدایی از کادرفنی نوجوانان استقلال، وضعیت نقل و انتقالات باشگاه، بازی با الهلال و.. صحبت‌هایی کرد که در ادامه می‌خوانید:

 

* چرا از کادرفنی نوجوانان استقلال جدا شدید؟

من به خواست خودم از کادر فنی نوجوانان جدا شدم، ضمن اینکه رئیس آکادمی(آقای مهران‌پور) هم هیچ صحبتی برای ادامه همکاری با من نکردند.
فصل قبل خیلی اذیت شدم. به هیچ عنوان شرایط خوب نبود، امکانات هم بسیار ضعیف بود، نه تنها پولی به ما ندادند بلکه یک خسته نباشید ساده هم در آخر کار به ما نگفتند. بنابراین خودم این فصل علاقه نداشتم که بمانم.

* از تیم نوجوانان فصل قبل، بازیکنانی بودند که بتوانند در آینده چهره شوند؟

از تیمی که ما پارسال در اختیار داشتیم بدون شک ۱۲-۱۳ نفر در آینده لیگ برتر ایران خواهند درخشید.
من اگر مدیرعامل استقلال بودم روی این بازیکنان به عنوان سرمایه‌های آینده استقلال برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری می‌کردم اما خب این ماجرا سلیقه‌ای است و من مدیرعامل و تصمیم گیرنده نیستم.
به طور کلی در رده سنی پایه حمایت خانواده مهمترین فاکتور است. به عنوان مثال یک بازیکن نمی‌تواند در باشگاه استقلال موفق شود. در اینجا نقش خانواده آن بازیکن پررنگ می‌شود که با حمایت و انتقال فرزندشان به تیمی دیگر زمینه موفقیت را برای او مهیا کنند.

* در رده‌ امید و جوانان هم بازیکنانی بودند که خیلی راحت و با فسخ قرارداد از آکادمی جدا شدند..

یکی از دلایل این اتفاق به تیم بزرگسالان مربوط می‌شود. متاسفانه در فصل نقل و انتقالات باشگاهایی مثل استقلال و پرسپولیس یک سری بازیکنان را فقط به‌خاطر دل هوادار جذب می‌کنند. از لحاظ فنی و آینده‌نگری مثل بسیاری از باشگاه‌ها در سراسر دنیا یک سری از بازیکنان رده‌های از جوانان و امید باید جذب تیم بزرگسالان بشوند. این یعنی بازیکن‌سازی و آینده نگری..
جذب بازیکن خوب و ستاره قابل توجیه است اما جذب بازیکنانی که در ۲-۳ فصل اخیر کیفیت فنی بالایی نداشتند و تنها به صرف اینکه اسم دارند و هوادار دوست دارد در تیم باشند و هزینه میلیاردی برای آنها قابل توجیه نیست.
بهتر است به جای هزینه اضافی برای این بازیکنان به جوانان و امیدها بها داده شود.
به عنوان مثال من در آن سالی که عضو استقلال بودم بازیکنانی مثل وحید طالب‌لو، امیرحسین صادقی، پیروز قربانی و.. توسط سرمربی وقت آقای قلعه نوعی بدون هزینه زیاد از امیدها به تیم بزرگسالان اضافه و بعدها ستاره‌های استقلال شدند.

مجتبی انصافی

 

* از رده‌های پایه به تیم بزرگسالان برسیم. وضعیت نقل و انتقالات را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در نقل و انتقالات برای جذب بازیکن دو فاکتور مهم وجود دارد.

فاکتور اول سیاست‌های خود باشگاه است که بازیکنانی را جذب می‌کند که بتوانند برای ۵-۶سال برای تیم بازی کنند و به نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده باشگاه باشد.
فاکتور دوم بستگی به نظر سرمربی تیم دارد. سرمربی تیم شاید بازیکنی را برای کوتاه مدت مدنظر داشته باشد و آن ‌بازیکن تنها یک فصل برای تیم بازی کند و آن بستگی به نیاز تیم و تفکرات فنی مربی دارد.

در مجموع اگر سرمربی بخواهد در فصل نقل و انتقالات تیم را ببندد معمولا باید خود را با سیاست‌های باشگاه هماهنگ کند.‌
یک سری بازیکنان جذب تیم شوند که حداقل چند سال در استقلال دوام بیاورند و در آینده اسکلت اصلی تیم را بسازند. چون هماهنگ شدن بازیکنان با هم زمانبر است.

اگر شما می‌بینید پرسپولیس دارد نتیجه می‌گیرد دلیل آن این است که از زمان برانکو اسکلت اصلی این تیم حفظ شده و اگر بازیکنی جدا شد، سریعا بازیکن جانشین در آن پست جذب می‌شود.

به نظر من در فصل نقل و انتقالات صرف اینکه فلان بازیکن مثلا در سپاهان خوب کار کرده پس در استقلال هم خوب خواهد بود، کفایت نمی‌کند. استقلال بازیکنی می‌خواهد که از لحاظ بلوغ فکری به مرحله ای رسیده باشد که بداند هر هفته روی آنتن زنده تلویزیون چندین میلیون نفر او را تماشا می‌کنند.
سال‌های قبل فوتبال یک سری بازیکنان با آمدن به استقلال نابود شد، چون به درد تیمی مثل استقلال نمی‌خوردند‌.

من آرزو می‌کنم این فصل تیم جوری بسته شود که اگر یک درصد هم نتیجه نگرفت سال بعد بگویند فرهاد مجیدی چه تیمی بسته بود!

* ۱۰ روز دیگر بازی مهمی مقابل الهلال داریم. به این بازی امیدوار باشیم؟

من زمانی که در مس کرمان بودم مقابل الهلال بازی کردم. سیاست فوتبالی الهلال اینگونه است که از نظر امکانات و برنامه‌ریزی در حد باشگاه‌های اروپایی باشند. الهلالی‌ها حتی بازیکنانی را جذب می‌کنند که فراتر از آسیا هستند ولی فوتبال غیرقابل پیش بینی است.
در خصوص بازی با الهلال همینکه استقلال یک بازی خوب و شرافتمندانه ارائه و بیشتر به فکر این باشد که لیگ را خوب شروع کند، مهمتر است.
زیاد امیدوار نیستم که استقلال بتواند الهلال را از پیش رو بردارد. به هر حال آنها با تعویض مربی، هزینه هنگفت و خرید بازیکنان بزرگ برای قهرمانی آسیا برنامه‌ریزی کرده‌اند اما مشخص است استقلال هیچ برنامه‌ای برای آسیا ندارد.
بنابراین اگر اتفاقات فوتبالی با ما یار بود و الهلال را بردیم که چه خوب وگر نه بهتر است تمام تمرکزمان را روی لیگ و شروعی قدرتمندانه در این بازی‌ها بگذاریم.

اخبار اختصاصی استقلال نیوز

سایت خبری هواداران استقلال

 

 


 مطالب مرتبط:

چند خط برای فرهاد مجیدی: سکوت تا کجا؛ تیم رویایی ات همین بود؟

فرهاد مجیدی: با جدایی و فروش قایدی مخالفم مگر به شرط جذب جایگزین

 

نوشتن دیدگاه
نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


شبکه های اجتماعی

fb tw ig گوگل پلاس استقلال نیوز

استقلال نیوز کانال رسمی

جدول و برنامه لیگ ایران

جدول و برنامه لیگ برتر ایران

لیگ ایران

جدول و برنامه لیگ جزیره

لیگ جزیره

جدول و برنامه لالیگا اسپانیا

لالیگا

جدول و برنامه بوندسلیگا آلمان

بوندسلیگا

جدول و برنامه سری آ ایتالیا

ایتالیا

جدول و برنامه لیگ قهرمانان اروپا

آرشیو و جدول لیگ قهرمانان اروپا

جدول و برنامه لیگ اروپا

آرشیو

آخرین اخبار