سعید مراغه چیان

پیشکسوت باشگاه استقلال(تاج) گفت: اگر مددی مدیریت بلد بود چرا او را مدیرعامل سایپا یا پرسپولیس نکردند؟

 

سعید مراغه چیان پیشکسوت و مدیر پیشین آکادمی باشگاه استقلال(تاج) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری استقلال نیوز  صحبت های مفصلی در خصوص وضعیت مدیریتی باشگاه، اتفاقاتی که در آکادمی برای او افتاد، هدف شوم تضعیف استقلال و.. صحبت هایی کرد که در ادامه می خوانید:

           

* سعادتمند از من خواست مسئولیت آکادمی استقلال را بر عهده بگیرم

از سال ۱۳۵۹ و نزدیک به ۴۱ سال در ایران در رده پایه و آکادمی فعالیت می‌کنم و گمان کنم اولین نفری باشم که در ایران آکادمی تاسیس کرد. محمد خاکپور و حسین عبدی و.. این‌ها همه شاگردان من بودند.
به‌هر حال آقای سعادتمند از من خواستند به آکادمی استقلال کمک کنم و این مسئولیت را بر عهده بگیرم. در ابتدا اوضاع اصلا مناسب نبود. نه کمک مالی به ما می‌شد و نه خوابگاه و امکانات مناسب داشتیم‌. حتی برخی بازیکنانمان کفش هم نداشتند!
به لطف خدا این مسائل را سر و سامان دادیم. برای بازیکنان شهرستانی خوابگاه، غذا و امکانات دیگر فراهم شد.

* به روند انتخاب بازیکنان نظارت داشتم تا حق کسی ضایع نشود

از ساعت ۹ صبح تا ۷-۸ شب کار می‌کردم و به روند تست‌گیری و انتخاب بازیکنان نظارت داشتم تا خدایی ناکرده حق کسی ضایع نشود.
برخی از دلالان پول‌های هنگفتی پیشنهاد کردند اما من اصلا دنبال این قضایا نبودم و دوست داشتم آن‌هایی که واقعا حقشان است برای حضور در آکادمی انتخاب شوند تا بتوانیم نتیجه بگیریم.

شما دیدید همان یک سالی که من در آکادمی بودم تیم‌های پایه خوب بسته شدند و در انتهای فصل هم خوب نتیجه گرفتند.
مربیانی که با ما همکاری داشتند از آرش برهانی(امیدها) تا عزت‌الله جانملکی(جوانان)، علیرضا اکبرپور(نوجوانان) و حسین صدرمحمدی(نونهالان) عملکرد خوبی داشتند.

با محمود فکری سرمربی وقت استقلال صحبت کردیم که در هر جلسه تمرینی ۷-۸ بازیکن خوب از آکادمی با بزرگسالان تمرین کنند. از حق نگذریم محمود فکری هم خیلی با ما همکاری کرد و یکی از دلایل اضافه شدن برهانی به کادرفنی برای همین تعامل بود.

* نوباوگان را تشکیل دادیم تا آینده و جایگزین نوجوانان باشد

هنگام تکمیل تیم نوجوانان متوجه شدم آقای صدرمحمدی کار سختی برای تکمیل بازیکنان دارند برای همین تیمی به نام نوباوگان تشکیل دادم که برای آینده در این خصوص به مشکل برنخوریم. نوباوگان را تشکیل دادیم تا آینده و جایگزین نوجوانان باشد.

من اگر خودم تا انتها مسئول آکادمی می‌ماندم مطمئن باشید در تمامی رده‌های سنی اول یا دوم می‌شدیم. به سعادتمند هم گفته بودم که به لطف خدا کاری خواهم کرد تا دو سال دیگر برای بزرگسالان از تیم‌های دیگر بازیکن نگیرید.
مانند زمان تاج قدیم که امثال من، حسن روشن، غلامرضا نعلچگر، شاهرخ و شاهین بیانی، رضا احدی و.. همگی از پایه‌ها به تاج رسیدیم.
من می‌خواستم مشابه همان برنامه را پیاده کنم. حتی با آقای نامداری صحبت و برای ساخت خوابگاه برنامه ریزی کردیم اما نگذاشتند کار کنیم.

* مربیان و بازیکنان سفارشی مددی را رد کردم

آقای مددی از من خواسته بود چند مربی مدنظر او را به کادرفنی پایه‌ها اضافه کنم، اما این کار را نکردم. حتی دو سه بازیکنی که آن‌ها سفارش کرده بودند را هم رد کردم.
به مددی گفتم اگر فردا روزی نتیجه نگیریم شما جوابگو نخواهی بود و من باید جواب پس بدهم.

* مددی به راحتی و بدون دلیل موجه من را کنار گذاشت

14-15 سال در باشگاه استقلال سابقه دارم. من بزرگ شده استقلال هستم. من از این افرادی نیستم که در این یکی دو ساله پایم به باشگاه باز شده باشد اما مددی به راحتی و بدون دلیل موجه من را کنار گذاشت.

هیات مدیره وقت مخالف جدایی من بودند. من اصلا خبر نداشتم همچین اتفاقی می‌خواهد بیافتد.

یک روز من را خواست و گفت شما در این مدت زحمت کشیدید، ما به شما لوح افتخار می‌دهیم و قدردانی می‌کنیم!
به او گفتم من صدها لوح افتخار دارم، چند تا می‌خواهی به شما بدهم؟  
لوح افتخار برای چه؟ اگر خوب کار کردم دلیلش اخراج من از مدیریت آکادمی چه بود؟ شما اصلا گذاشتید من کار کنم؟

تا دیدند تیم‌های خوبی روانه بازی‌ها کردم گفتند اگر تیم نتیجه بگیرد می‌گوییم خودمان کردیم و اگر تیم نتیجه نمی‌گرفت همه را گردن من می‌انداختند!
برای آنها ‌یک بازی دو سر برد بود و اما خدایی هست و همه فهمیدند که این تیم‌ها را من بستم و بعد از نتیجه گرفتن در پایان فصل همه از من یاد ‌کردند.

* همه گفتند که پیشرفت آکادمی به خاطر اقدامات مراغه چیان بود

زمانی که من در آکادمی حضور داشتم تمام امکانات اولیه مانند آب و غذا و خوابگاه بازیکنان را کنترل می کردیم.
با وجود اینکه تمام امکانات از قبل فراهم شده بود و مربی و بازیکنان کسی تغییر نکرده است چه طور آقایان می توانند افتخارات و امکاناتی که از قبل بوده را به اسم خود ثبت کنند.

همه پیشکسوتان باشگاه هم در مصاحبه‌های خود گفته اند که پیشرفت آکادمی به خاطر اقدامات مراغه چیان بوده است.

آقایان با این کارها قصد خراب کردن من را داشتند ولی به لطف خدا باعث بزرگ تر شدن من شدند چون من صادقانه کار کردم و حتی بدون قرارداد با باشگاه از جیب خود هم هزینه کردم چون من از جنس استقلالم و نیازی به قرارداد برای کمک کردن به تیم محبوم ندارم.

* برای داشتن یک آکادمی واقعی برنامه ریزی داشتیم

ما برنامه ریزی داشتیم که آکادمی استقلال یک آکادمی واقعی باشد اما نگذاشتند کارمان را ادامه دهیم و در حال حاضر هم به هیچ عنوان پاسخ گو نیستند. نه به هواداران برای اخراج مراغه چیان نه به خود ما برای انجام نشدن برنامه ها در آکادمی.
این‌ها دیدند پایه‌های استقلال سر و سامان گرفته و می‌تواند در آینده به تیم بزرگسالان کمک کند، خواستند کاری کنند که به استقلال لطمه بزنند.

 

سعید مراغه چیان

* اگر مددی مدیریت بلد بود چرا او را در سایپا مدیرعامل نکردند؟

زمانی که ما زیر بمباران برای استقلال بازی می‌کردیم این ها کجا بودند؟  
سرمان شکست، پایمان شکست، ربات پاره کردیم همه زحمت‌ها را ما کشیدیم بعد یکی سری آمده‌اند مفت مفت می‌گویند این تیم مال ما است!
اگر مددی مدیریت بلد بود چرا او را در سایپا مدیرعامل نکردند؟

* هیچ مدیرعاملی به اندازه مددی به استقلال لطمه نزد

دلیل ندارد آقای مددی که یک حسابدار بود، مدیرعامل باشگاه استقلال شود. چرا او را مدیرعامل پرسپولیس نکردند؟ اگر این آقا را مدیرعامل پرسپولیس می‌کردند می‌دیدیم که چطور جلوی او می‌ایستادند.

این‌ها زورشان به استقلال می‌رسد چون آمده‌اند استقلال را نابود کنند. مددی اگر می‌خواهد خدمت کند، برود. هیچ مدیرعاملی به اندازه مددی به استقلال لطمه نزده است.

* از حضور هواداران تاجیکستانی در ورزشگاه داشت گریه‌ام ‌می‌گرفت!

هواداران رکن اصلی فوتبال هستند. اگر هواداران نباشند فوتبال لذتی ندارد. همین هواداران می‌گویند مددی را نمی‌خواهند اما دلیل اصرار بر ماندن او را نمی‌دانم!
از وقتی کرونا آمد و بازی‌ها بدون تماشاگر برگزار شد، فوتبال دیگر آن هیجان و شور قدیم را نداشت. حالا که در بسیاری از کشورها هواداران به ورزشگاه‌ها برگشتند ببینید انگیزه‌ بازیکنان چقدر بیشتر و فوتبال چقدر مهیج‌تر شده است.
کرونا در تمام دنیا در حال برچیده شدن است اما در ایران ما هنوز واکسیناسیون عمومی را انجام نداده‌ایم. وزارت بهداشت باید روند واکسیناسیون را سریع‌تر کند تا اوضاع به حالت عادی برگردد.
هنگام تماشای بازی استقلال تاجیکستان و پرسپولیس از اینکه آن همه هوادار در ورزشگاه حضور داشتند واقعا داشت گریه‌ام می‌گرفت.  چرا ما باید هنوز درگیر کرونا، فوت دوستان و آشنایان خود باشیم؟ وزارت بهداشت دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

* برای من روشن شد که از بالا قصد نابودی استقلال را دارند

ببینید با استراماچونی چه کردند. گفتند او دیگر نمی‌تواند برگردد و حضور خارجی‌ها ممنوع است!
پس چرا الان می‌شود بازیکن و مربی خارجی گرفت؟ اگر می‌گذاشتند استراماچونی برگردد از نظر مادی هم به نفع استقلال بود.
او کارش را انجام می‌داد و حقوقش را هم می‌گرفت ولی حالا برای کار نکرده او کلی خسارت داده شود.
در زمانی که او مربی استقلال بود من از بازی تیم لذت می‌بردم. آن تیم حتی می‌توانست قهرمان آسیا بشود.

حالا دیگر برای من روشن شد که از بالا قصد نابودی استقلال را دارند. از سلطانی‌فر بگیر تا علی‌نژاد، این‌ها قصدشان نابود کردن استقلال است و تا حدودی هم به هدفشان رسیدند.

چندین سال است که می‌گویند می‌خواهیم استقلال و پرسپولیس را واگذار کنیم اما این کار را نمی‌کنند و همه می دانند چرا؟!

* مجیدی تلاش کرد مشکلات حل شود، اما مگر می‌شود با مددی تعامل کرد؟

مجیدی با تعامل با مدیریت تلاش کرد که مشکلات حل شود و تیم نتیجه بگیرد اما مگر می‌شود با مددی تعامل کرد؟
 مدیرعامل باید پاسخ گو باشد که چرا ما باید بازیکنان خودمان را از دست بدهیم. مثلا نادری، ریگی، قایدی و سایر بازیکنانی که رفتند، چرا اجازه رفتن به آن‌ها دادید و اگر واقعا می خواستید بازیکن بگیرید چرا همین بازیکنان با کیفیت تیم را نگه نداشتید؟
من قبلا هم گفتم که این تیم فقط ۲ بازیکن نیاز داشت که به بازیکنان قبلی اضافه شوند. یک هافبک دفاعی که بازی درگیرانه داشته و وسط زمین را مدیریت کند و یک مدافع که اگر این بازیکنان جذب و به قبلی‌ها اضافه می‌شدند تیم تکمیل بود.

* با کنار گذاشتن فرشید اسماعیلی استقلال لطمه خورد

فرشید اسماعیلی جز بهترین بازیکنان تیم بوده و مربی هم این بازیکن را می خواهد. مدیریت باشکاه به چه حقی اقدامی برای ماندن این بازیکن انجام نمی‌دهد. به جرم اینکه از حق خود و بازیکنان دفاع و به دلیل عدم پرداخت مطالبات توسط مدیریت علیه آن‌ها صحبت کرد؟
وقتی با بازیکن در اول فصل قرارداد می‌بندید باید حقوق و دستمزد هم مطابق قرارداد پرداخت کنید. خود آقایان اگر حقوق دریافت نکنند چه کار می کنند؟
بازیکن حق خودش را خواسته و دلیلی ندارد هر کس مصاحبه‌ای انجام دهد شما او را بیرون کنید یا از او شکایت کنید. با این کارها فقط استقلال لطمه می‌خورد.
مددی اگر خود را استقلالی می داند باید با بازیکنان تعامل می‌کرد. باید صبر می‌کرد با بازیکنان معترض بعد از بازی صحبت می‌کرد و مشکلات را حل می‌کرد و یا نهایت جریمه در نظر می‌گرفت.

* تنها کار مثبت مددی انتخاب پاشازاده به عنوان معاون ورزشی باشگاه بود

پاشازاده یکی از پیشکسوتان باشخصیت و با دانش استقلال است که این انتصاب را به ایشان تبریک می گویم.
شاید تنها کار مثبت مددی در دوران مدیریتش انتخاب پاشازاده به عنوان معاون ورزشی باشگاه بود. استقلال بازیکنان و پیشکسوتان بزرگی دارد که به راحتی نمی شود از آنها گذشت.

* استقلال و پرسپولیس برای سجادی فرقی ندارد

من آقای سجادی را می‌شناسم انسان بسیار خوبی است. صد در صد می‌دانم استقلال را به جایگاه خودش بر می‌گرداند.
ما قبلا در جلسه‌ای با حضور ایشان شرکت کردم و نظرات و عقایدشان خیلی خوب بود.
اگر همان نظر را داشته باشد استقلال و پرسپولیس برای او فرقی نمی‌کند.

* به سجادی گفتم امکانات و دارایی های تاج را برگردانید

در زمانی که ما فوتبال بازی می‌کردیم باشگاه تاج از نظر سازماند‌هی در دنیا جز بهترین‌ها بود.
باشگاهی که کلی ملک و املاک داشت، همه دارایی‌هایش را مصادره کردند. در جلسه با آقای سجادی در همین رابطه صحبت کردم و به ایشان گفتم اگر تمام امکانات و دارایی های تاج را برگردانید استقلال حتی می‌تواند به دولت هم کمک کند.

* در تیم ملی هم باید پایه‌های قوی داشته باشیم

اصل فوتبال را پایه‌ها تشکیل می‌دهد. نه تنها در تیم‌های باشگاهی بلکه در تیم ملی هم باید پایه‌های قوی داشته باشیم.
البته مدیریت آکادمی و کار در پایه‌ها کار هر کسی نیست. تیم‌های پایه کسی را می خواهد که تجربه کافی برای این کار را داشته باشد بنابراین همه نمی‌توانند در این رده کار کنند.

زمانی که ما بازی می‌کردیم ایران از بین ۱۶ تیم در آسیا و اقیانوسیه به جام جهانی صعود کرد. در خارج از کشور می‌گفتند ایران  ۸ تا ۱۲ سال دیگر جز ۸ تیم برتر دنیا خواهد شد اما الان مدیریت و برنامه ریزی مثل قدیم نیست.

* تغییر سرمربی عقلانی نیست اما کادرفنی مجیدی ضعیف است

به نظر من تغییر سرمربی در این برهه زمانی عقلانی نیست اما باید بگویم که کادرفنی فرهاد مجیدی ضعیف است. من شناخت زیادی از گابریله پین ندارم و ایشان هم شناخت زیادی از فوتبال و بازیکنان ایرانی ندارد. باید مربیانی که از بازیکنان و فوتبال ایران شناخت دارند به کادرفنی اضافه شوند و به فرهاد مجیدی کمک کنند.
تیم یک نیمکت پرتعداد و قوی تر می‌خواهد. من اگر باشم حتی دشمن خود را هم برای کمک کنار خود می‌آورم چون اینجا فقط نام استقلال مهم است.

* به قول رایکوف وقتی کسی کار خوبی انجام داد از او یاد بگیرید

پیشکسوت باید واقعیت‌ها را بگوید و کارشناس هم حقیقت را. من حرف‌هایم را رو راست می‌زنم. اگر کسی خوب باشه می‌گویم خوب است و اگر بد باشد می‌گویم بد است.
آن‌موقع که در آکادمی بودم به مربیان گفتم اگر نظری دارید بگویید تا با هم انجام دهیم. اینطور نیست که بگویم من همه چیز را بلدم!
به قول رایکوف فقید، وقتی کسی کاری را خوب انجام می‌دهد از او یاد بگیرید. خیلی از روش‌های تمرینی را من از کارهای همین بچه‌های آکادمی در آوردم. از بچه‌ها خیلی چیزها می‌توانیم یاد بگیریم. رایکوف آن موقع به من این حرف ها را زد و من هم در عمل نتیجه اش را دیدم.

اخبار اختصاصی استقلال نیوز

 

 


 مطالب مرتبط:

بیانیه سعید مراغه‌ چیان در خصوص آکادمی استقلال/ مددی و فریادشیران تلاش‌های راهبردی ما را مصادره کردند

نوشتن دیدگاه
نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


شبکه های اجتماعی

fb tw ig گوگل پلاس استقلال نیوز

استقلال نیوز کانال رسمی

جدول و برنامه لیگ ایران

جدول و برنامه لیگ برتر ایران

لیگ ایران

جدول و برنامه لیگ جزیره

لیگ جزیره

جدول و برنامه لالیگا اسپانیا

لالیگا

جدول و برنامه بوندسلیگا آلمان

بوندسلیگا

جدول و برنامه سری آ ایتالیا

ایتالیا

جدول و برنامه لیگ قهرمانان اروپا

آرشیو و جدول لیگ قهرمانان اروپا

جدول و برنامه لیگ اروپا

آرشیو

آخرین اخبار