سازمان لیگ فوتبال

در این گزارش به بررسی موضوع صدور غیرقانونی کارت بازی بازیکنان تاجیک پرسپولیس و تلاش برای لاپوشانی فاجعه‌ای دیگر خواهیم پرداخت.

 

به گزارش استقلال نیوز، از همان زمانی که بازیکنان تاجیک مورد توجه باشگاه سرخ تهران قرار گرفتند صحبت هایی در مورد فعالیت های غیرمتعارف برای حضور این دو بازیکن در پرسپولیس شنیده شد اما این پایان ماجرا نبود، با توجه به بدهی های متعدد بین المللی و داخلی این باشگاه، هیچ کس انتظار این را نداشت تا کارت بازی این دو بازیکن، آن هم در زمانی که بر سر بدهی های کلان این باشگاه صحبت است صادر شود تا اینکه ماجرای بدهی اوساگونا، رسوایی بزرگی برای سازمان لیگ ایجاد کرد تا به فکر توجیهی مسخره برای لاپوشانی این تخلف بزرگ باشند! 

به آقای گل محمدی توصیه می شود که در شرایط کنونی ریسک بازی دادن به این بازیکنان را به جان نخرد چون این بار فضای رسانه ای مانند گذشته انفعال ندارد تا نقش افشاگری خود را متوقف سازد و هنوز سایه شکایت بین المللی مانند شکایت باشگاه النصر عربستان در جریان است.

بدیهی است اگر باشگاه سرخ تهرانی متضرر شود همه عوامل آگاه در این ماجرا بایستی مسئولیت خود را بپذیرند و به هواداران خود پاسخگو باشند، ضمن آنکه این گونه اقدامات و تکرار آن چهره بین المللی ورزش ایران را برای چندمین بار مخدوش می سازد. 

به صورت اجمالی و تیتروار به تخلفات و ابهامات بسیار بازیکنان تاجیک پرسپولیس از زمان حضورشان در پرسپولیس تهران تا امروز نگاهی می اندازیم.

شرح ماجرا:

 

1. در ابتدای فصل، پرسپولیس به دلیل بدهی به کالدرون با بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی مواجه است. پرسپولیس اعلام می کند منتظر است تا با باز شدن TMS باشگاه دو بازیکن تاجیک را با استفاده از سهمیه آزاد جذب کند.

2. آیا اساسا بازیکنان تاجیک، بازیکنان آزاد بودند؟ هنانوف و صفروف در 11 مهرماه 1400 در لیگ تاجیکستان بازی کرده اند. پرسپولیس پنجره بسته دارد و می خواهد تا با استفاده از سهمیه بازیکن آزاد این دو بازیکن را پس از پایان مهلت نقل و انتقالات جذب کند.

3. دو بازیکن تاجیک برای همکاری با پرسپولیس قبل از ساعت 12 نیمه شب روز 16 آبان قرارداد خود را فسخ می کنند. اما مشکل مهمی برای این اقدام وجود دارد.

4. قانون مربوط به ترانسفر فیفا می گوید اگر بازیکنی قبل از بسته شدن پنجره نقل و انتقالات مبدا، یعنی لیگ تاجیکستان، قراردادش را فسخ کند می تواند به عنوان بازیکن آزاد به تیم دیگری منتقل شود. این درحالی است که پنجره نقل و انتقالات تاجیکستان در تاریخ 16 مردادماه بسته شده بود و این بازیکنان تا آن تاریخ فسخ قرارداد نکرده بودند.

5. چرا فیفا این قانون را به این شکل در نظر گرفته است؟ چرا که در غیر این صورت هر تیم متمولی می تواند در طول فصل بازیکن تیم های ضعیف تر را اغوا کند و آن ها را به فسخ قرارداد تشویق کند.

6. اعلام خبر انتقال دو بازیکن تاجیک به پرسپولیس در سایت رسمی باشگاه استقلال تاجیکستان، خود نشان دهنده اشاره به یک نقل و انتقال است تا جا به جایی بازیکنان به شکل بازیکن آزاد! چون در صورتی که فرض شود از لحاظ تاریخ فسخ هم مشکلی وجود نداشته باشد، چیزی به اسم توافق دو باشگاه و ترانسفر دو بازیکن برای استفاده از این قانون وجود ندارد و تلاش پرسپولیس دور زدن این قانون بوده کاری که به شکلی دیگر در زمان پرونده جنجالی شکایت النصر هم مورد توجه قرار گرفته بود.

7. روح قوانین فیفا نباید نقض شود و اینکه بازیکنانی در اصل ترانسفر شوند و در ظاهر شبیه سازی شود که گویا بازیکن آزاد هستند خود نقض قانون دیگری است.

8. در صورت باز شدن پنجره نقل و انتقالاتی، پرسپولیس می تواند بازیکن آزاد جذب کند اما این دو بازیکن تاجیک اساسا بازیکن آزاد نبودند.

9. شیوه فسخ قرارداد این دو بازیکن قطعا در هر زمانی مورد ایراد است و پرسپولیس باید پاسخگوی شکایات احتمالی حقوقی باشد اما حداقل تا پنجره نقل و انتقالات زمستانی می توانند صبر کنند تا این بار به عنوان سهمیه بازیکن غیر آزاد و با توجه به ظرفیت قانونی لیست بازیکنان خود اقدام کنند، به نظر می رسد این تنها روش برای فرار سرخ ها از چالش های حقوقی و همینطور استفاده از این دو بازیکن خاص باشد. اما استفاده از این بازیکنان قبل از این تاریخ قطعا مشکلات جدی حقوقی دارد. 

10. روز سه شنبه هفتم دی ماه، سازمان لیگ اعلام می کند به دلیل بدهی پرسپولیس به اوساگونا، کارت بازی دو بازیکن تاجیک پرسپولیس صادر نمی شود.

11. اما در روز چهارشنبه هشتم دی ماه، رسانه رسمی باشگاه پرسپولیس خبر صدور رسمی کارت بازی دو بازیکن تاجیک را اعلام می کند، پیش از بازی با سپاهان این کار صورت گرفته و با توجه به مشکلات حقوقی صحبت شده در بندهای قبل، این دریافت مجوز بازی، مراحل قانونی لازم منطبق با قوانین فیفا را نداشته است. اما ماجرا در ادامه جالب تر می شود که نشانه وجود تخلف، این بار در سازمان لیگ است!

12. فرضا اگر بازیکنان تاجیک، بازیکن آزاد هم باشند؛ هیچ باشگاهی نمی تواند در زمان بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی و داشتن بدهی مشخص و قطعی، بازیکنان جدید خود را در اختیار داشته باشد، با آن ها به شکل رسمی ثبت قرارداد کند و کارت بازی دریافت کند.

13. این اتفاق در حالی روی داد که سازمان لیگ بی توجه به محکومیت قطعی پرسپولیس در پرداخت 96 هزار دلاری به اوساگونا اقدام به صدور کارت بازی دو بازیکن جدید برای یک باشگاه بدهکار قطعی کرده بود!

14. اما توجیه عجیب سازمان لیگ برای صدور این دو کارت بازی چه بود؟ جمشید نورشرق، رئیس کمیته وضعیت سازمان لیگ در گفتگویی با برنامه ورزشگاه مدعی شد که قرار است تا طلب اوساگونا از محل مطالبات باشگاه پرسپولیس از سازمان لیگ پس از تامین منبع مالی(منبع ارزی) به حساب وی(اوساگونا) در قطر واریز شود و برای همین کارت دو بازیکن تاجیک صادر شد!

15. اینجاست که با این توجیه و گاف بزرگ سازمان لیگ، پرسش های مهمی ایجاد می شود و البته نتیجه گیری از چرایی و دلایل این توجیهات بی اساس کار سختی نیست و همانند سوابق پیشینیان آن ها در فدراسیون فوتبال، نشان از نبود دانش لازم و حاکمیت رابطه به جای ضابطه در سازمان لیگ فوتبال و فدراسیون خوبان عالم دارد.

16. آقای نورشرق پاسخ دهد که: پرسش اول: تا دیروز در تمامی مصاحبه ها تیم های ایرانی خصوصا سرخابی ها با تراز منفی و بدهکار به سازمان لیگ اعلام می شدند حال چگونه است باشگاهی از این سازمان به یکباره طلبکار می شود؟!

17. پرسش دوم: مگر سازمان لیگ هم باشگاه های ایرانی را تحریم کرده که مطالبات باشگاه ها را به خودشان پرداخت نمی کرده است؟ و اصلا چرا باید، باشگاه ها مطالباتی دریافت نشده در آن سازمان داشته باشند؟

18. پرسش سوم: چرا سازمان لیگ به جای یک باشگاه، کار پرداخت بدهی ها را برعهده گرفته است؟ و این مطالبات ارزی چگونه قرار است تا تامین گردد؟

19. پرسش چهارم: جناب آقای نورشرق با فرض وجود مطالبات باشگاه سرخ تهران در سازمان لیگ، به چه دلیل پرداخت بدهی اوساگونا در اولویت قرار گرفته؟ چرا بدهی های قطعی این باشگاه به داخلی ها مانند بدهی به پدیده توسط سازمان لیگ پرداخت نشده است؟ نکند خودتان هم معترف هستید، حکم قطعی محکومیت پرسپولیس در پرونده پدیده که امضای شما هم دیده می شود، یک حکم تشریفاتی دیگر بوده و ارکان فدراسیون فوتبال به ایجاد رسوایی عادت کرده اند

20. پرسش پنجم: اگر فردا باشگاه های دیگر مانند باشگاه استقلال ایران بخواهند تا همه یا بخشی از بدهی های آن ها توسط سازمان لیگ در پرونده هایی مثل میلیچ یا استراماچونی پرداخت شود، شما چه پاسخی خواهید داشت؟ آیا این کار عجیب قرار است به یک رویه ثابت برای همه تیم ها تبدیل شود یا فقط برای یک تیم خاص نورچشمی محل اعمال است

21. پرسش ششم: بارها سازمان لیگ اعلام کرده که حق تبلیغات محیطی را در پایان فصل به باشگاه ها پرداخت می کند حال چگونه همچین مطالباتی برای یک باشگاه در سازمان لیگ وجود داشته؟

22. پرسش هفتم: سازمان لیگ سال گذشته همین حق ناچیز باشگاه ها را به بهانه بدهی پرداخت نمی کرده حالا چه پاسخی برای پرداخت حداقل 96 هزار دلار برای پرداخت به یک باشگاه دارد؟ توجه شود سال گذشته 5 میلیارد سهم اعلام شده استقلال بابت تبلیغات محیطی به بهانه تراز منفی باشگاه و بدهی ها به سازمان لیگ، پرداخت نشد!

23. پرسش هشتم: آیا این حق را برای باشگاه های دیگر قائل هستید تا همین امروز از شما خواستار آن شوند تا سهمشان را به حساب های آن ها سریعا پرداخت کنید و همچنین سود حاصل از دیرکرد این پرداخت ها را مطالبه کنند؟ یا این فقط یک توجیه برای سرپوش بر یک تخلف صورت گرفته توسط سازمان لیگ و تیم سرخپوش بوده است؟

24. شما حق ندارید اهالی فوتبال را احمق فرض کنید که باور کنند، باشگاهی که بنابر چندین مصاحبه از مقامات سازمان لیگ تا دیروز تراز منفی داشته به یکباره 96 هزار دلار از این سازمان طلبکار می شود!!

25. پاسخ ساده است، صدور کارت بازیکنان تاجیک با توجه به قطعی بودن رای پرونده اوساگونا بر اساس دستورالعمل جذب خارجی ها غیرقانونی بوده، از این حربه به عنوان سرپوش استفاده شده است.

26. آن هایی که از این فدراسیون قانون گریز و تحت سیطره سرخ های تهران انتظار دارند که به دلیل بدهی قطعی به باشگاه پدیده و عدم پرداخت آن کسر امتیازی صورت گیرد، متاسفانه بیشتر در سراب به دنبال یافتن آب حقیقت هستند، تا اصلاحات عمیق و ساختاری در بدنه تصمیم گیری های ورزش و فوتبال این تناقض ها و توجیهات مسخره ادامه خواهد داشت و قانون مانند گذشته قربانی مجریان آن خواهد بود!

27. برخی فعالین رسانه ای سرخ نیز به جای فرافکنی و طراحی داستان های کودکانه و تغییر تاریخ تولد یک بازیکن با فتوشاپ! برای در سایه ماندن اتفاقات اصلی و عجیب فوتبال، یک بار هم که شده همگی برای مبارزه با کج رفتاری ها در ورزش محکم و استوار باشیم که این به سود همه است و تخلفات و پرونده های پرتعداد شکایت های بین المللی را کاهش خواهد داد.

به طور کلی سکوت درباره آنچه برخلاف قوانین در ورزش می گذرد تا به امروز نشانه ای بارز از عدم وجود دستگاه های نظارتی سالم و پیگیر برای بررسی فسادهای رخ داده در بدنه ورزش کشور است که هر سال منابع عظیم مالی و انسانی را هدر داده و موجب تقویت گروه بازی ها و باند ها برای بهره مندی از سفره فوتبال و ورزش ایران است.

در تهیه این گزارش، از مطالب و نوشته های سایت هایی مانند فدراسیون فوتبال، ایسنا، طرفداری، فارس، ایرنا، رسانه رسمی باشگاه پرسپولیس، خبرورزشی استفاده شده است.

 

اخبار اختصاصی استقلال نیوز

 

 


مطالب مرتبط:

توضیحات باشگاه استقلال درباره یک خبر نادرست/ سردار آجورلو معرف سردار باران چشمه نبوده است

نوشتن دیدگاه
نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


شبکه های اجتماعی

fb tw ig گوگل پلاس استقلال نیوز

استقلال نیوز کانال رسمی

جدول و برنامه لیگ ایران

جدول و برنامه لیگ برتر ایران

لیگ ایران

جدول و برنامه لیگ جزیره

لیگ جزیره

جدول و برنامه لالیگا اسپانیا

لالیگا

جدول و برنامه بوندسلیگا آلمان

بوندسلیگا

جدول و برنامه سری آ ایتالیا

ایتالیا

جدول و برنامه لیگ قهرمانان اروپا

آرشیو و جدول لیگ قهرمانان اروپا

جدول و برنامه لیگ اروپا

آرشیو

آخرین اخبار