مکتب تاج فراتر از یک باشگاه

میراث باشکوه شادروان خسروانی و دوستانش در همه این سال‌ها در میان انبوهی از مشکلات و خطرات عبور کرده و به قرن جدید پاگذاشته است.

 

به گزارش استقلال نیوز، هوشمندی، آینده نگری و پاکدستی این بزرگان باعث گردید تا مالکیت باشگاه و اموال فراوانش همان طور که در اساسنامه سازمان تاج(استقلال) مشخص گردیده در جهت خدمت به جوانان و مردم ورزش دوست ایران به شکل وقف عام درآید تا جایی که حتی فرزندان گرانقدر شادروان خسروانی نمی توانند ادعایی در مورد مالکیت این میراث بزرگ داشته باشند و این سندی آشکار بر شرافت و بزرگی این مدیران واقعی و خدمتگزار ورزش ایران دارد.

بعد از انقلاب سال ۵۷ و تحولات ساختاری کشور، بنا به فتوای رهبر انقلاب در موضوع موقوفات از مسئولان نظام خواسته شد که تمامی اماکن وقف شده در دوران گذشته را غیرباطل اعلام کرده و همچنان بر موقوفی بودن اماکن تاکید داشته باشند.

بنابراین حتی در قوانین بعد از انقلاب هم این مصادره اموال وقفی باشگاه تاج(استقلال) غیر قانونی بوده و قطعا با پیگیری‌های حقوقی روزی به مالک اصلی آن یعنی تاج(استقلال) انتقال می یابد.

در این زمینه تاکید می شود ادعای وجود هرگونه مصوبه دولتی و... برای گرفته شدن اموال تاج و سلب مالکیت وقفی آن به صراحت حتی برخلاف قوانین نظام جدید پس از انقلاب است و فاقد هرگونه وجاهت قانونی بوده و قطعا قابلیت پیگیری حقوقی و قضایی دارد.

 

اکنون که بحث خصوصی‌سازی مطرح شده سوای اینکه ساختار خصوصی‌سازی حقیقی در کشور در حال حاضر وجود ندارد و واژه‌هایی مانند "خصولتی" یا "اختصاصی سازی" بارها مطرح شده باید اضافه کرد با توجه به مشکل حقوقی جدی که در بحث مالکیت باشگاه تاج(استقلال) وجود دارد از اساس هرگونه خصوصی سازی آن موانع جدی حقوقی دارد و بر فرض رخ دادن در هر زمانی امکان طرح دعوای حقوقی جدی میسر خواهد بود که ممکن است تهدیدی جدی برای هر سرمایه گذاری نیز باشد.

نکته دیگر اینکه این بحث اساسا فرای بحث دولت‌هاست و متاسفانه گروهی با واژه‌ها مخاطبان را خواسته یا ناخواسته فریب می دهند.
اینکه واگذاری باشگاه را در اختیار گروهی یا در زمان دولتی مضر می دانند ولی اگر مثلا باشگاه به گروهی از همفکرانشان واگذار شود، دیدگاهی مثبت دارند! از آن دسته بازی‌های کودکانه و دستکم گرفتن شعور مخاطبان است.

 

به هر روی در شرایط کنونی با آنکه قطعا دولتی بودن باشگاه شرایطی مناسب و مطلوب نیست اما تجربه ای ۴۲ سال پشت سرگذاشته و خیلی بهتر از پاگذاشتن در میدانی است که به دلایل گوناگون و خصوصا حقوقی شرایط را پیچیده و بسیار پر ابهام خواهد کرد کما اینکه طرفداران خصوصی‌سازی باشگاه هیچگاه برنامه مشخص قابل اجرایی نشان نداده و تنها به وعده نامشخص اینکه اوضاع بهتر خواهد شد بسنده می کنند! و البته تجربه‌های تلخ خصوصی سازی ورزشی و غیر ورزشی در گذشته هم مزید بر علت شده است، تجربه‌های تلخ استقلال اهواز، استیل آذین، راه‌آهن، استقلال‌رشت(داماش)، نیشکر هفت تپه و..

اما برگشتن به شرایط قانونی باشگاه که همان مالکیت وقفی آن است بهترین خدمتی است که به باشگاه خواهد شد کما اینکه آستان قدس خراسان به عنوان تشکیلات وقفی یکی از ثروتمندترین بنگاه‌های اقتصادی کشور است و سال ها به توسعه خود ادامه داده و بنابراین با توجه به املاک و دارایی‌های فراوان سازمان فرهنگی ورزشی تاج(استقلال) ایران بازگشت این دارایی‌ها خود به خود منجر به خودکفایی باشگاه و قرار گرفتن در مسیر اصلی آن خواهد بود و نیازی به لطف هیچ نهاد، تشکیلات و منت افراد فرصت طلب و دولت‌ها نخواهد داشت.

 

به گزارش استقلال نیوز، بنابراین پاسخ هوادار تاج(استقلال) ایران نسبت به مطرح شدن بحث خصوصی سازی در هر دولتی خصوصا در این ساختار پر از ابهام و چالش حقوقی قطعا بایستی منفی باشد و وارد بازی‌های گروه‌های درگیر برای تصاحب باشگاه نشوند. این میراثی است که بزرگان و مالکان تاج حتی آن را از خانواده خود دریغ کردند تا در اختیار مردم شریف ایران باشد. هیچ باشگاهی در ایران این دوراندیشی مردان نیک ورزش ایران را به این شکل نداشته و موضوع باشگاه تاج(استقلال) ایران یک موضوع ویژه است.

#نه_به_خصوصی_سازی_استقلال

به قلم: مهدی پریزاد

اخبار استقلال ایران

 

 


مطالب مرتبط:

امیرحسین صادقی: خصوصی سازی باشگاه استقلال خیانت بزرگ وزارت ورزش است

سلطان علی جباری: چوب حراج به باشگاه زده اند؛ خصوصی سازی آخرین ضربه سلطانی فر به استقلال است

کاش همه پیشکسوتان استقلال مثل محمد نوری دغدغه هواداران را داشتند!

اختصاصی استقلال نیوز/ از لوگو استقلال و مفاهیم آن چه می دانید؟ تغییر لوگو در زمان وزارت سلطانی فر جایز نیست!

نوشتن دیدگاه
نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


شبکه های اجتماعی

fb tw ig گوگل پلاس استقلال نیوز

استقلال نیوز کانال رسمی

جدول و برنامه لیگ برتر ایران

لیگ ایران

جدول و برنامه لیگ جزیره

لیگ جزیره

جدول و برنامه لالیگا اسپانیا

لالیگا

جدول و برنامه بوندسلیگا آلمان

بوندسلیگا

جدول و برنامه سری آ ایتالیا

ایتالیا

جدول و برنامه لیگ قهرمانان اروپا

آرشیو و جدول لیگ قهرمانان اروپا

جدول و برنامه لیگ اروپا

آرشیو

آخرین اخبار