استراماچونی و فکری

بر خلاف محمود فکری، آندره آ استراماچونی با وسواس زیاد شخصا بر تمام مراحل تمرینی بازیکنان استقلال نظارت ویژه داشت.

   

به گزارش استقلال نیوز، در این روزها که استقلال نیاز به رفع ایرادهای خود در تمرینات دارد، بازگویی یک خاطره از زمان استراماچونی و مقایسه آن با تفکر کادر فنی فعلی استقلال خالی از لطف نیست.استقلال در دیدار مقابل نفت مسجدسلیمان نتوانست به پیروزی برسد و این دیدار با نتیجه 1-1 به پایان رسید تا صدرنشینی استقلال به خطر بیافتد و آتش انتقادات از کادر فنی استقلال تند تر شود.

 

این روز ها انتقادات زیادی علیه استقلال مطرح می شود اما کادر فنی استقلال هیچ کدام از این انتقادات را به تیمش وارد نمی داند و در جریان هر کدام از کنفرانس های خبری با عنوان توطئه و جریان های مخالف از آن یاد می شود. دو بازی اخیر استقلالی ها باعث شده تا این انتقادات شدیدتر هم شود. آبی های تهران در دو بازی اخیر تنها 1 امتیاز از 6 امتیاز ممکن را به دست آورده اند و سرگردانی کادرفنی تیم و تغییرات پرتعداد در سیستم، هواداران استقلال را نگران کرده است.

تنها دو بازی تا پایان نیم فصل اول باقی مانده و هنوز آبی ها به یک ترکیب ثابت و برنده نرسیده اند و معمولا دو یا سه بازی یک بار سیستم شان را تغییر می دهند. این چرخه که در آن هیچ اثری از رشد تیم دیده نمی شود، همچنان ادامه دارد.

ایرادهای فنی و انتقاداتی که به نحوه بازی استقلالی ها وارد است را که رها کنیم به نکته ای می رسیم که شاید این روز ها کمتر به آن پرداخته می شود.

تمرین تیم محلی است برای پیشرفت و حرکت تیم به سوی موفقیت و برطرف کردن هر ایراد احتمالی ای که ممکن است در طول یک بازی برای هر تیمی ایجاد شود. کار سرمربی فقط هدایت تیمش از کنار زمین با داد و فریاد نیست و باید آن قدر به برنامه هایش اعتقاد داشته باشد که با بروز هر مشکلی ایده و برنامه هایش را رها نکند و به جای پاک کردن صورت مسئله به دنبال راهی برای رفع ایرادات باشد. طراحی تمرینات، اجرای درست آن و نظارت دقیق بر اجرا از مهم ترین عوامل پیشرفت یک تیم است.

به نوعی که تمرینات باید به سخت ترین لحظات برای بازیکنان هر تیم تبدیل شود و کنار این سخت گیری ها باید سرمربی با توانایی هایی که در ارتباط با بازیکنان دارد فضای تمرین را برای بازیکنانش قابل تحمل کند تا انگیزه لازم برای آن ها به وجود بیاید. یکی از دلایل ایرادهای استقلال، همین است که فکری تیم را دیر تحویل گرفت و این کمبود زمان باید با تمرین اضافه جبران شود نه با تعطیل کردن تمرین...

محمود فکری

چند هفته پیش بود که در یک برنامه تلویزیونی از محمود فکری سرمربی استقلال پرسیدند سرگرمی شما در زمان حضورتان روی نیمکت استقلال چیست و او پاسخ داد:

واقعا دو ساعت تمرینی که داریم برای ما حکم استراحت را دارد.

یکی از بازیکنان فعلی استقلال در مورد زمانی که آندره آ استراماچونی روی نیمکت این تیم حضور داشت می گوید؛ 

تمرینات سخت ترین لحظات برای ما بود و استرا از لحظه لحظه تمرینات استفاده می کرد و با کم ترین زمان تلف شده جلسات تمرینی به طور منظم برگزار می شد.

در آن زمان برنامه کلی هم به این شکل بود که استرا خودش تمرینات را با وسواس هر چه تمام تر طراحی می کرد و اجرای آن را به دستیارانش می سپرد. خودش هم روی تمرین با جدیت هر چه تمام تر نظارت می کرد. استراماچونی روی زمان تمرین دادن تیمش حساسیت خاصی داشت و حتی زمانی که باشگاه از او خواسته بود تا بخشی از مطالباتش را دریافت کند به نماینده باشگاه گفته بود تمام این کار ها باید بعد از تمرین انجام شود.

آندره آ استراماچونی

زمانی که امیر رفیعی، کارگردان مستند تاریخچه استقلال قصد فیلمبرداری از تمرینات تیم را داشت استرا این اجازه را به او نداد و گفت اجازه بدهید تمریناتمان را کامل انجام بدهیم و بعد از جلسه تمرینی خودم برای فیلمبرداری با چند بازیکن صحنه تمرین را شبیه سازی می کنیم. همان بازیکن در ادامه صحبت هایش می گفت؛ 

زمان استرا شرایط طوری پیش می رفت که ما لحظه شماری می کردیم تا به روز بازی برسیم چرا که آسان ترین روز برای ما روز بازی بود و در تمرینات آن قدر سرمربی ایتالیایی روی اجرای برنامه های تمرینی اش حساس بود که ما در زمین بازی احساس رهایی داشتیم.

استراماچونی همچنین معتقد بود خوشبخت ترین انسان کسی است که از شغلش لذت ببرد و قبل از هر بازی به بازیکنان می گفت شغل شما فوتبال بازی کردن است و بروید از بازی کردن تان لذت ببرید.

تمام کسانی هم که بازی های آن زمان استقلال را دنبال می کردند قطعا متوجه عطش پیروزی ای که در بازیکنان استقلال به وجود آمده بود هستند.

شاید عجیب ترین نقل قول محمود فکری در چند ماه حضورش روی نیمکت استقلال همین تلقی کردن تمرین به عنوان یک سرگرمی باشد. سردرگمی های استقلال نه در زمین بازی بلکه باید در تمرینات به وجود بیاید و برطرف شود. عطش پیروزی هم باید از همان جلسات تمرینی به استقلالی ها تزریق شود. باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که بازی برای هر سرمربی باید از همان جلسه تمرینی آغاز شود...

شاید فکری در جواب این نوشته، بگوید در تایم تمرین، او استراحت می کند و دستیارانش تیم را تمرین می دهند اما با اجازه سرمربی استقلال، این توجیه احتمالی، عذر بدتر از گناه است. سرمربی باید روی اجرای تک تک ایده های تاکتیکی در تمرین نظارت داشته باشد. فکری می تواند بازیکنانی که با استرا کار کردند را صدا بزند و از آنها بپرسد استراماچونی در طول دو ساعت و بیست دقیقه تمرین چه می کرد، چند بار تمرین را نگه می داشت، چه جزییاتی را به کارهای دستیارانش اضافه می کرد و چگونه اصرار داشت اجرای هر تمرین تا رسیدن به نتیجه مطلوب باید تکرار، تکرار و تکرار شود.

حالا که فکری قانع شده با سیستم سه دفاعه استراماچونی بازی کند، بد نیست در تمرین هم راه مربی ایتالیایی را ادامه بدهد. تمرین استقلال باید آن قدر جدی باشد که مثل زمان استراماچونی، بازیکن برای رسیدن به روز مسابقه لحظه شماری کند، نه این که احساسش این باشد که سرمربی در تمرین در حال استراحت است و تمرین تیم را سرگرمی خودش می بیند و هانی کرده و دوستان را هم در این سرگرمی مشارکت می دهد!

وبسایت طرفداری

اخبار استقلال

 

 


مطالب مرتبط:

هفته سیزدهم لیگ برتر/ محمود فکری: انتقاد از کادر فنی باعث خوشحالی ما می شود؛ هواداران بازیچه دست منتقدین نشوند!

نوشتن دیدگاه
نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


شبکه های اجتماعی

fb tw ig گوگل پلاس استقلال نیوز

استقلال نیوز کانال رسمی

جدول و برنامه لیگ ایران

جدول و برنامه لیگ برتر ایران

لیگ ایران

جدول و برنامه لیگ جزیره

لیگ جزیره

جدول و برنامه لالیگا اسپانیا

لالیگا

جدول و برنامه بوندسلیگا آلمان

بوندسلیگا

جدول و برنامه سری آ ایتالیا

ایتالیا

جدول و برنامه لیگ قهرمانان اروپا

آرشیو و جدول لیگ قهرمانان اروپا

جدول و برنامه لیگ اروپا

آرشیو

آخرین اخبار