قهرمانی استقلال د ر آسیا

امروز، 7 مرداد 1400 است، 30 سال پيش در چنين روزي استقلال براي دومين بار به قهرماني در مسابقات جام باشگاههاي آسيا رسيد و دومين ستاره را روي سينه خود حك كرد.

            

                                 

به گزارش استقلال نیوز، ٧ مرداد ١٣٧٠ بود كه آبي هاي پايتخت در مسابقه فينال جام باشگاههاي آسيا در بنگلادش مقابل ليائونينگ چين قرار گرفته و با نتيجه ١-٢ به پيروزي رسيدند و براي دومين بار بر قله آسيا ايستادند.


رضا حسن زاده و صمد مرفاوي گلهاي استقلال را به ثمر رساندند و این تیم در بازی پایانی موفق شد با نتیجه ۲ بر ۱ از سد لیائولینگ چین بگذرد و قهرمانی را به خود اختصاص دهد.

 

در این دوره عبدالصمد مرفاوی آقای گل مسابقات شد، مجید نامجو مطلق تکنیکی‌ترین بازیکن، عباس سرخاب بهترین بازیکن و احمدرضا عابدزاده بهترین دروازه‌بان جام شدند.

دومین قهرمانی استقلال در آسیا

یاران استقلال در طی این جام عبارت بودند از: احمدرضا عابدزاده، حمیدرضا بابازاده، شاهرخ بیانی، شاهین بیانی، فرشاد فلاحت‌زاده، رضا حسن‌زاده، مهدی فنونی‌زاده، امیر موسوی‌نیا، صادق ورمزیار، رضا نعلچگر، جعفر مختاری‌فر، امیر قلعه‌نویی، رضا احدی، میرشاد ماجدی، ایمان عالمی، عبدالصمد مرفاوی، عباس سرخاب، عبدالعلی چنگیز، مسعود غفوری‌های اصل، ناصر عباسی، مرحوم امیر دولت‌آبادی، خسرو پارسا و مجید نامجو مطلق. سرمربی‌گری تیم نیز بر عهده منصور پورحیدری بود.

كسب ٢ قهرماني در آسيا، استقلال را به يكي از پرافتخارترين باشگاههاي قاره كهن تبديل كرد، افتخاري كه كمتر تيمي در سراسر آسيا به آن دست يافته است.

قهرمانی استقلال د ر آسیا


روایتی از مسیر قهرمانی:

تیم فوتبال استقلال با هدایت مرحوم منصور پورحیدری و کمک‌های پرویز مظلومی و مرحوم بونژاک برای اردوی آماده سازی خود پیش از سفر به بنگلادش راهی سالار دره ساری شد.

اسامی ۲۶ بازیکن استقلال در این رقابت‌ها:

شاهرخ بیانی، عباس سرخاب، مسعود غفوری‌های اصل، احمدرضا عابدزاده، شاهین بیانی، صمد مرفاوی، مهدی فنونی‌زاده، خسرو پارسا، امیر موسوی‌نیا، ایمان عالمی، فرشاد عباسی، میرشاد ماجدی، صادق ورمزیار، رضا نعلچگر، عبدالعلی چنگیز، امیر قلعه‌نویی، مجید نامجو مطلق، حمید بابازاده، جعفر مختاری‌فر، فرشاد فلاحت‌زاده، رضا حسن‌زاده، مرحوم رضا احدی، مرحوم امیر دولت آبادی، سید علی افتخاری و سید مهدی ابطحی.

* چهار نام پایانی در عکس فوق حضور ندارند.

تیم فوتبال استقلال در نخستین گام باید به مصاف السد قطر می‌رفت.

شاگردان پورحیدری موفق شدند در دوحه، السد که دو سال قبل قهرمان آسیا شده بود را متوقف کنند. آن بازی با تساوی یک بر یک به پایان رسید و استقلال در بازی برگشت یک بر صفر حریفش را شکست داد تا راهی مرحله گروهی شود.هر دو گل استقلال را مرفاوی به ثمر رساند تا استارت آقای گلیش هم زده شود.

در مرحله گروهی، تیم فوتبال استقلال با تیم‌های ۲۵ آوریل کره شمالی، محمدان بنگلادش، تای فارمرز بانک تایلند هم گروه بود که عملا تیم ملی کشورشان بودند و حداقل ۷ ملی‌پوش در ترکیب خود داشتند.

تیم استقلال در این رقابت‌ها از دو بازیکن کمکی هم بهره می‌برد. سید مهدی ابطحی و سیدعلی افتخاری دو بازیکن کمکی استقلال بودند.

استقلال در گام نخست برابر تیم ۲۵ آوریل به میدان رفت. برای استقلال در آن بازی احمدرضا عابدزاده، شاهین بیانی، فرشاد فلاحت زاده، رضا حسن زاده( مسعود غفوری های اصل ۸۷)، صادق ورمزیار، مهدی فنونی زاده ، سید مهدی ابطحی،  شاهرخ بیانی، عباس سرخاب و صمد مرفاوی به میدان رفتند.

استقلال در حالی که یک بر صفر از حریفش عقب بود، با گل‌های مرفاوی و سرخاب، دو بر یک برنده آن بازی شد.

در بازی دوم تیم استقلال به مصاف نماینده تایلند رفت که در دوران کوتاه فعالیتش دو بار قهرمان آسیا شد.آن‌ها سه سال بعد از قهرمان استقلال، دو بار به صورت پیاپی قهرمان آسیا شدند.آبی‌ها در آن مسابقه هم با دو گل مرفاوی پیروز شدند تا با ۴ امتیاز صعودشان را قطعی کنند. (در آن دوره تیم پیروز ۲ امتیاز کسب می‌کرد)

در بازی آخر استقلال با تیم محمدان که میزبان مسابقات بود باید رقابت می‌کرد. هدایت تیم بنگلادشی را مرحوم حجازی برعهده داشت. در نهایت با وجود حمایت گسترده هواداران بنگلادشی از این تیم، بازی با تساوی یک بر یک به پایان رسید. برای استقلال رضا نعلچگر گلزنی کرد. با این نتیجه استقلال و ۲۵ آوریل راهی مرحله بعدی شدند.

شاگردان مرحوم پورحیدری در مرحله نیمه نهایی به مصاف پلیتا جایا اندونزی رفتند و با گل‌های عباس سرخاب و شاهرخ بیانی این تیم را شکست دادند. گل سرخاب به این تیم، زیباترین گل مسابقات لقب گرفت.

اما در فینال تیم با انگیزه مرحوم پورحیدری موفق شد تا مدافع قهرمانی یعنی تیم لیائونینگ چین را شکست دهد.استقلال در آن بازی بر خلاف اکثر بازی‌های خود با ترکیب ۲-۴-۴ وارد زمین شد.

در آن بازی استقلال با ترکیب، احمدرضا عابدزاده، امیر موسوی‌نیا، رضا حسن‌زاده، شاهین بیانی، صادق ورمزیار، مهدی فنونی‌زاده، مجید نامجو مطلق، امیر قلعه‌نویی، شاهرخ بیانی، عباس سرخاب و صمد مرفاوی به میدان رفت.

در این مصاف سخت استقلال با گل‌های رضا حسن‌زاده و صمد مرفاوی موفق شد دو بر یک حریف خود را شکست دهد و دومین ستاره آسیایی خود را هم بدست آورد.


 * باشگاه استقلال به مناسبت این روز بزرگ در اطلاعیه نوشت:

 

سی‌ سال پیش در چنین روزی، استقلال، تنها نماینده فوتبال ایران که سابقه قهرمانی در سطح اول قاره را در کارنامه داشت، با نسلی طلایی و معماری دلسوز توانست دومین قهرمانی خود را با شکست حریف قدرتمند چینی جشن بگیرد.

اگرچه چندباره نوشتن از این قهرمانی کاری دشوار است اما غرورآفرینی و تاریخ‌سازی این اتفاق بزرگ که حسرت بزرگ فوتبال ایران در همه این سال‌ها باعث می‌شود تا دوباره برای نوشتن درباره آن بی اشاره به جزییاتی که حالا حتی نسل جدید هواداران جزییات آن را از بر هستند، دست به کار شویم.

استقلال امروز و یا به بیان بهتر هر آنکه ریشه و هویت تاریخی دارد، بخش اعظمی از بزرگی و اقتدار خود را از چنین رویدادهایی وام می‌گیرد و بر خود واجب می‌دانیم با فرارسیدن دوباره هفتم مرداد، ضمن قدردانی از آن‌ها که اکنون در جمع ما هستند و برای این افتخار تلاش کردند، یاد و نام بزرگانی از جمله منصورخان پورحیدری را گرامی بداریم که نقشی تاریخی در این قهرمانی داشتند.

امید به آنکه نسل جدید هواداران استقلال با تیم جذاب و سربلند خود تحت هدایت فرهاد مجیدی بتوانند با اقتدار مثال زدنی برای تکرار این رویداد بزرگ گام بردارند.

 

 

 

به گزارش استقلال نیوز، لازم به ذکر است که مسئولین دولتی و غیر دولتی در سالهای اخیر تمام تلاش خود را برای قهرمان کردن یکی از تیم های تهرانی انجام دادند که در نتیجه با وجود ریخت و پاش فراوان این تیم موفق به کسب قهرمانی نشد تا همچنان استقلال تهران و پاس تنها تیم های ایرانی باشند که جام قهرمانی این مسابقات را لمس کرده اند. 

وب سایت استقلال نیوز این روز عزیز را به تمامی هواداران و پیشکسوتان باشگاه استقلال تبریک عرض می کند و امیدوار است ستاره سوم هم به زودي به كلكسيون عناوين اين باشگاه پرافتخار اضافه شود.

دیدگاه‌ها  
تاج کبیر
0 #1 تاج کبیر 1400-05-07 11:27
به امید ستاره سوم برای تیم محبوبم استقلال
نقل قول کردن
نوشتن دیدگاه
نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


شبکه های اجتماعی

fb tw ig گوگل پلاس استقلال نیوز

استقلال نیوز کانال رسمی

جدول و برنامه لیگ ایران

جدول و برنامه لیگ برتر ایران

لیگ ایران

جدول و برنامه لیگ جزیره

لیگ جزیره

جدول و برنامه لالیگا اسپانیا

لالیگا

جدول و برنامه بوندسلیگا آلمان

بوندسلیگا

جدول و برنامه سری آ ایتالیا

ایتالیا

جدول و برنامه لیگ قهرمانان اروپا

آرشیو و جدول لیگ قهرمانان اروپا

جدول و برنامه لیگ اروپا

آرشیو

آخرین اخبار