شاهین خیری
پیشکسوت باشگاه استقلال گفت: استقلال نباید در هیچ دیداری از پیش باخته باشد و باید همه بازی‌ها را برای برد به میدان برود و اگر می‌خواهیم مساوی یا باخت هم بدهیم، بر پایه اما و اگر و اتفاقات فوتبالی باشد.
 

 

شاهین خیری پیشکسوت باشگاه استقلال(تاج) که سابقه قهرمانی با این تیم را هم در کارنامه دارد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری استقلال نیوز در خصوص آغاز مقتدرانه استقلال در لیگ بیست و یکم، بازیکنان خارجی این تیم، دیدار روز جمعه مقابل فجر سپاسی و.. صحبت هایی کرد که در ادامه می خوانید:

 

* استقلال لیگ را با سه برد شروع کرد. در خصوص این سه دیدار چه نظری دارید؟
استقلال در این سه بازی بسیار خوب بود. درست است در بازی اول مقابل هوادار کمی محتاط بود که این به دلیل شروع لیگ و اولین بازی تیم بود اما در دو دیدار بعد نمایشی حساب شده و با برنامه داشت. مهم هم این بود که استقلال این بازی ها را با برد پشت سر گذاشت و 9 امتیاز کامل را گرفت و علاوه بر گلزنی، گلی هم دریافت نکرد. اینکه در این سه بازی گلی دریافت نکردیم موید این است که استقلال از لحاظ دفاعی هم خوب سازماندهی شده است.
در مجموع تیمی که مدعی قهرمانی است باید بتواند هم خوب حمله کند و هم خوب دفاع کند که تا اینجا استقلال در این دو بخش خوب ظاهر شد.
تنها یک نگرانی وجود دارد و آن این است که استقلال از موقعیت های که با دست می‌آورد بیشتر و بهتر استفاده کند و به دنبال این نباشد که بازی‌ها را با یک گل ببرد. در دو بازی آغازین لیگ دو پنالتی از دست دادیم و اگر وریا پنالتی ها را با دقت بیشتری می زد و گل می کرد می توانستیم با اطمینان خاطر بیشتر و بهتری بازی‌ها را ببریم و تیم استرس کمتری داشته باشد هر چند از دست دادن پنالتی هم جزیی از بازی فوتبال است.
* در لیگ ایران تیمی که کمتر گل بخورد، شانس بیشتری برای قهرمانی دارد. چه نظری در خصوص خط دفاع استقلال دارید؟
اینکه استقلال در این سه دیدار گلی دریافت نکرد فقط به خط دفاع و دروازبان مربوط نیست. کل بازیکنان استقلال از خط حمله تا هافبک در سیستم دفاعی این تیم خوب کار می‌کنند. استقلال از لحاط دفاعی سازماندهی خوبی دارد و بازیکنان مخصوصا هافبک ها از جلو پرس خوبی انجام می‌دهند. درست است در این سه بازی بازیکنان مخصوصا در خط دفاع اشتباهاتی هم داشتند ولی در مجموع سیستم دفاعی استقلال خوب سازماندهی شده بود و تیم خوب دفاع می‌کرد.
اینکه بازیکنان خط حمله و هافبک استقلال به کمک خط دفاعی می‌آیند بسیار مهم است. این کار آن ها باعث می‌شود که فشار کمتری به خط دفاع بیاید و مدافعان با تمرکز بیشتری و ضریب اشتباه کمتری بازی کنند.
* استقلال تا اینجای فصل دو بازیکن خارجی جذب کرده است؛ چه نظری درباره یامگا و ژستد دارید؟
کوین یامگا مقابل ذوب آهن و تراکتور خوب بازی کرد. بازیکن خوب و باهوشی است، کلاس بالایی دارد و نشان داده می تواند به کمک استقلال بیاید. در مورد رودی ژستد  باید بگویم که این بازیکن را زیاد نمی‌شناسم ولی می‌دانم که مهاجم نوک بازی می کند. امیدوار او هم مثل یامگا بازیکن خوبی از آب در بیاد و بتواند به استقلال کمک کند. خوشبختانه استقلال چند سالی است که بازیکنان خارجی خوبی خریداری می کند و این نشان می دهد خرید بازیکن خارجی در این باشگاه بر خلاف بسیاری از باشگاه های دیگر با مطالعه صورت می گیرد.
شاهین خیری
 
* تا آنجایی که به یاد دارم شما یک هافبک شوت زن هم بودید. چرا هافبک های استقلال اقدام به شوت زنی نمی کنند؟
برای اینکه یک هافبک بتواند اقدام به شوت زنی کند ابتدا باید فضا برای او مهیا شود. بازی های استقلال را که نگاه کنید، هافبک های استقلال در این سه بازی موقعیت شوتزنی داشتند و اما شوت نزنند. البته من بعید می‌دانم که فرهاد مجیدی به بازیکنان اجازه شوت زدن نداده باشد چون او بازی هجومی و گل زدن را دوست دارد.
احتمال می‌دهم هافبک های ما هنوز به آن اعتماد به نفس نرسیدند که می‌توانند با شوت زدن، گل بزنند. شوت زدن یک تاکتیک خوب برای گلزنی است و در مواقعی که بازی گره می‌خورد و تیم حریف به لاک دفاعی می رود و نمی‌توانیم به راحتی موقعیت گل ایجاد کنیم، می‌شود با شوت زنی این گره را باز کرد. بسیاری از تیم‌های بزرگ دنیا از تاکتیک شوت زنی استفاده می‌کنند و گل های قشنگی هم به ثمر می‌رسد. اگر بازیکنان ما بتوانند از این تاکتیک هم استفاده کنند بسیار به نفع تیم خواهد بود.
* به نظر شما خط هافبک استقلال کامل و بی نقص است و نیاز به تقویت ندارد؟
خط هافبک استقلال خوب است و بازیکنان خوبی هم در خط هافبک داریم اما خلا یک هافبک بازیساز و طراح خیلی وقت است در استقلال مشهود است. در فصول گذشته اسماعیلی، شجاعیان و.. می خواستند این خلا را پر کنند اما نتوانستند.
بعد از خرید این دو مهاجم، کادرفنی و باشگاه باید یک هافبک بازیساز خوب خارجی در حد جانواریو برای استقلال جذب کند که در میانه میدان بتواند گره خط حمله را باز کند، پاس بدهد و موقعیت سازی کند. استقلال در خط هافبک مهدی پور، رضاوند و مهری را دارد که هافبک های تخریبی هستند و هیچکدام بازیساز محسوب نمی شوند.
* استقلال جمعه با فجرسپاسی بازی دارد. این بازی را چگونه ارزیابی می کنید؟
من بازی فجر سپاسی مقابل گل گهر را از تلویزیون تماشا کردم. فجر سپاسی یک تیم ریشه دار، خوب و جوان است. نباید فکر کنیم چون این تیم از دسته پایین تر(لیگ یک) به لیگ برتر آمده، پس تیمی دست و پا بسته خواهد بود‌. فجر چندین سال در لیگ برتر بازی کرد و بنا به دلایلی به لیگ یک سقوط کرد اما خوشبختانه امسال به لیگ برتر برگشت.
بازی روز جمعه در زمین حافظیه شیراز بازی برگزار خواهد شد و قطعا فجر به دنبال این است که نتیجه بگیرد. چون فجر تازه از لیگ یک به لیگ برتر برگشته و کمی زمان می خواهد که بازیکنان این تیم به این تجربه برسند که چطور حمله کند، کی بازی را بخواباند  و کی همگی دفاع کنند استقلال باید از همین ضعف تیم فجر استفاده کند و ان شاالله این بازی را با برد پشت سر بگذارد. استقلال سه بازی ابتدایی لیگ را با برد پشت سر گذاشت و اگر این بازی را هم ببرد با 12 امتیاز به تعطیلات دو هفته ای فیفا دی خواهد رفت و در کورس باقی خواهد ماند که بسیار مهم است.
شاهین خیری
 
* به نظر می رسد این فصل لیگ سختی در پیش باشد و تیم های مدعی به راحتی نمی خواهند پا پس بکشند؟
بله؛ امسال لیگ سخت و فرسایشی در پیش خواهیم داشت. سه یا چهار تیم مدعی قهرمانی هستند. نباید به این نگاه کنیم که پیروزی(پرسپولیس) بازی این هفته خودش را باخت یا گل گهر مساوی کرد. استقلال باید به فکر این باشد که در بازی های نیم فصل اول تا جایی که می تواند امتیاز کسب کند. ما باید در نیم فصل اول امتیازات را جمع کنیم  و در نیم فصل دوم که قطعا بازی ها فشرده تر و سنگین تر می شود کمی با احتیاط بیشتر و حساب شده تر بازی کرده و امتیازات لازم را کسب کنیم تا در کورس قهرمانی باقی بمانیم. فصول گذشته به این شکل بود که استقلال در نیم فصل دوم هر چقدر هم پی در پی بازی ها را می‌برد چون در نیم فصل اول امتیاز از دست داده بود به امتیازات تیم های بالاتر نمی‌رسید.
به نظر من استقلال باید در همه بازی‌های نیم فصل اول با قدرت برای پیروزی به زمین مسابقه برود و اگر امتیاز هم بخواهیم از دست بدهیم، آن را بر مبنای اما و اگر بگذاریم. امتیاز از دست دادن جزیی از فوتبال است و تمام تیم های بزرگ مثل رئال، بارسا، اینتر، یووه و.. امتیاز از دست می دهند چون ممکن است در بعضی از بازی‌ها روز، روز آن ها نباشد مثل دیداری که منچستریونایتد در اولدترافورد 5 گل از لیورپول دریافت کرد.
حرف اصلی من این است استقلال نباید در هیچ دیداری از پیش باخته باشد و باید همه بازی‌ها را برای برد به میدان برود و اگر می‌خواهیم مساوی یا باخت هم بدهیم، بر پایه اما و اگر و اتفاقات فوتبالی باشد. در واقع منظورم این است که اگر می‌خواهیم ببازیم روزی ببازیم که روزمان نباشد، نه اینکه بیاییم کلی از بازی‌ها امتیاز از دست بدهیم و در آخر فصل حسرتش را بخوریم.
* پس به نظر شما باید ذهنیت برنده را به تیم القا کرد؟
من با استقلال، سپاهان و ذوب آهن سابقه قهرمانی در لیگ را دارم. فصلی که من در این تیم ها قهرمان شدم، چون در کورس قهرمانی بودیم هر بازی فقط برای برد به زمین می‌رفتیم. وقتی در کورس قهرمانی باشید خود به خود ذهنیت بازیکن به سمت برد می‌رود ولی اگر تیم رده دوم و سوم باشد و مثلا برای سهمیه آسیا بجنگد، آن وقت بردن اهمیت خود را برای بازیکنان از دست می دهد و بازیکن وقتی بداند سهمیه را می‌گیرد قطعا هر بازی با ذهنیت برد به زمین نمی‌رود.
استقلال باید از همین حالا مانند سه هفته اول تمام امتیازات را جمع کند و تا  آخر فصل از کورس قهرمانی عقب نیافتد و برای قهرمانی بجنگد تا بازیکنان در تمام بازی ها با ذهنیت برد به زمین بیایند و این بسیار مهم است.
 
 

 مطالب مرتبط:

ارسطو محمدی در گفت و گو با استقلال نیوز: استقلال نباید برای نتیجه یک بر صفر به زمین برود؛ امیدوارم خارجی‌ها به کمک استقلال بیایند

نوشتن دیدگاه
نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


شبکه های اجتماعی

fb tw ig گوگل پلاس استقلال نیوز

استقلال نیوز کانال رسمی

جدول و برنامه لیگ ایران

جدول و برنامه لیگ برتر ایران

لیگ ایران

جدول و برنامه لیگ جزیره

لیگ جزیره

جدول و برنامه لالیگا اسپانیا

لالیگا

جدول و برنامه بوندسلیگا آلمان

بوندسلیگا

جدول و برنامه سری آ ایتالیا

ایتالیا

جدول و برنامه لیگ قهرمانان اروپا

آرشیو و جدول لیگ قهرمانان اروپا

جدول و برنامه لیگ اروپا

آرشیو

آخرین اخبار