لوگو باشگاه استقلال

لوگو(نشان) کنونی باشگاه استقلال(تاج) علیرغم زیبایی و سادگی منحصر به فرد از معانی و مفاهیم بسیاری برخوردار است.

 

به گزارش استقلال نیوز، این روزها بحث تغییر لوگو(نشان) باشگاه استقلال(تاج) در فضای مجازی داغ شده است.  باشگاه استقلال در بدو تاسیس با نام "دوچرخه سواران" بنیان نهاده شد و در ادامه به "تاج" و بعد از انقلاب به "استقلال" تغییر نام داد. در این گزارش در مورد لوگوی استقلال صحبت می کنیم که الهام گرفته از نشان دوچرخه سواران و تاج است.

لوگو باشگاه دوچرخه سواران

لوگو باشگاه تاج

 

* متفاوت بودن...

در حالی که بسیاری از باشگاه ها در جهان از اشکال حیوانات یا نظایر آن استفاده می کنند نماد های باشگاه تاج و استقلال به صورت طراحی ساده و بازی با نماد های مفهومی خاص و کلاسیک شده اند.

* نمادها: دایره، حلقه و خطوط منحنی...

دایره در مفهوم نمادین معنای گسترده ای دارد از جمله یادآور تام و کامل بودن، اتحاد، دوستی و عشق است. حلقه نیز نماد همکاری و پایداریست چنانچه در حلقه ازدواج نیز تجلی پیدا کرده است. در مورد خطوط منحنی نیز در نماد شناسی از برتری جویی در طبیعت سخن رفته است.

لوگو خام باشگاه استقلال

اما دایره فقط مفهوم نمادین کلاسیک برای لوگوی استقلال ندارد بلکه یاد آور دوچرخه سواران و بنیانگذاران بزرگ آن دارد که در لوگوی تاج نیز اشارت رفته بود و همچنین یادآوری حلقه های المپیک در نشان باشگاه به معنای آن است که این باشگاه فقط یک تیم فوتبال نیست و سایر ورزش ها را نیز شامل می شود و همینطور فراتر از مرزها بودن این باشگاه را یادآور می شود.

* رنگ ها: آبی، سفید، زرد

در مورد رنگ ها نیز باید گفت که آبی حس صمیمیت و آرامش دارد و رنگ محبوب اکثریت مردم است و به دلیل طیف نوری خاص قابلیت دیده شدن زیادی حتی از دور دارد. سفید نیز رنگ پاکی است که با مکتب اخلاقی تاج تناسب مستقیم داردو ستاره های طلایی که بعد ها به لوگو اضافه شد جدا از نشان قهرمانی های آسیا به دلیل طلایی بودن خود نشان از بزرگی، لوکس بودن و رنگ طلایی تاج دارد که نشان از قدمت است.

* آیا لوگو باشگاه باید تغییر کند؟

این نشان فعلی تنها در یک صورت می توان با تغییرش موافق بود که به نشان گذشته تاج برگردد با همان طرح. اینکه گفته می شود تغییرات لوگو در جهان وجود دارد، بله وجود دارد ولی همه این کار را نمی کنند و دلیلی منطقی نیست که هر کاری دیگرانی کردند ما نیز آن را انجام دهیم و همچنین هر تغییری هم موفقیت آمیز تفسیر نشده است. جدا از این بسیاری نیز بوده اند که اتفاقا قدمت زیاد هم دارند و بر نشان خود مانده اند یا جزیی تغییر کرده اند.

* آیا لوگو باشگاه ساده است؟

با توضیحاتی که داده شد مشخص می شود که نشان پر از مفاهیم است اما جدا از اینکه در طراحی سادگی حسن است باید گفت که نشان جهانی مانند شرکت سونی تنها از یک نام تشکیل شده است و سادگی نشانی به هیچ عنوان دلیل بر ضعف برند یا لوگو نیست و در بسیاری از موارد پرهیز از شلوغ کاری حسن است.

لوگو باشگاه استقلال

به گزارش استقلال نیوز، اگر با خواندن این مطلب هنوز قانع نشده اید باید گفت که احتمالا دوست ندارید که تحت مدیریت سلطانی فر و مددی برای شما نشان جدید نیز صادر شود آن هم ساختاری که حتی با نام تاج مشکل دارد و چه بسا همین یادگارهای امروز از نشان پیشین نیز در آینده حذف گردند!

توصیه می شود هر چند که برخی نیت ها خیر هم باشد ولی به جای مطرح کردن این طرح ها در زنده نگه داشتن نام تاج بزرگ همت کنیم.

 

به قلم مهدی پریزاد

اخبار اختصاصی استقلال نیوز

 

 


اخبار مرتبط:

صدا و سیمای میلی دشمن استقلال و منزجر کننده تر از همیشه/ باشگاه استقلال: رئیس صدا و سیما عذرخواهی کند

توهین تکراری به باشگاه بزرگ استقلال در صدا و سیمای میلی/ اصالت خریدنی نیست؛ مکتب عبده.. مکتب فسق و فجور!

دیدگاه‌ها  
دیبی
+1 #1 دیبی 1399-10-02 03:20
داداش خود طراح این قضایا رو مد نظر داشته موقع طراحی؟
نقل قول کردن
ادمین
+1 #2 ادمین 1399-10-02 12:00
به نقل از دیبی:
داداش خود طراح این قضایا رو مد نظر داشته موقع طراحی؟


درود دوست عزیز..
رنگ ها و نمادها یک مفهوم ثابت و کلی در طراحی می باشند.
بنابراین مطمئنا طراحی لوگو بدون توجه به این مفاهیم نبوده است
نقل قول کردن
TAJ
-2 #3 TAJ 1399-10-03 20:06
وقتی بیان لوگو تاج رو که هک شده بوده روی در موسسه سابقش با غلطگیر پاک کنن اصلا انتخاب لوگو در این دوره جایز نیست، حداقل تا انتخابات ریاست جمهوری صبر کنید
نقل قول کردن
Abolhassan
0 #4 Abolhassan 1399-10-14 17:15
به نظر من لگو تغییر کنه خیلی بهتره آخه لگوی فعلی بسیار زشت است . به نظر من حتی لگو اگه خیلی هم تغییر کنه اشکالی نداره فقط قشنگ باشه مثلا منچسترسیتی اول لگو اش شکل عقاب بود بعد شکل کشتی شد
نقل قول کردن
عرفان
+1 #5 عرفان 1399-11-09 10:46
عشق است اس اس
نقل قول کردن
شایان
0 #6 شایان 1400-07-19 22:29
درود شایان هستم یه تاجی
لوگوی اول باشگاه بزرگی مثل استقلال که قدمت بالایی داره
معمولا خیلی شیک نیست از دید امروزی ها چون واقعا طراح دستش باز نبوده و در ادامه خوبه که طرح زیباتر بشه ولی اصالتشو حفظ کنه کاری که لوگوی باشگاه ما خوب انجام داده که تونسته به خوبی لوگو و اسم تیم رو (از روی اجبار) دستخوش تغییر کنه ایراد هم نمیشه گرفت از طراح چون فک نکنم زمان زیادی داشت یا اصلا فکرشم نمیکرد تیم بتونه با اون وضعیت بعد انقلاب ۵۷ ادامه بده
درکل خوبه که اصالت حفظ شده ولی کاش یک مقدار شلوغتر میشد یا قالب لوگو تغییر میکرد

به امید موفقیت تیم محبوبمان دوچرخه‌سواران.تاج.استقلال کبیر ;-)
نقل قول کردن
نوشتن دیدگاه
نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


شبکه های اجتماعی

fb tw ig گوگل پلاس استقلال نیوز

استقلال نیوز کانال رسمی

جدول و برنامه لیگ برتر ایران

لیگ ایران

جدول و برنامه لیگ جزیره

لیگ جزیره

جدول و برنامه لالیگا اسپانیا

لالیگا

جدول و برنامه بوندسلیگا آلمان

بوندسلیگا

جدول و برنامه سری آ ایتالیا

ایتالیا

جدول و برنامه لیگ قهرمانان اروپا

آرشیو و جدول لیگ قهرمانان اروپا

جدول و برنامه لیگ اروپا

آرشیو

آخرین اخبار