دربی استقلال و پرسپولیس

کنفدراسیون فوتبال آسیا در آستانه دربی هشتاد و پنجم در گزارشی به بررسی تاریخچه دربی سرخابی های پایتخت و افتخارات دو تیم پرداخت.

 

به گزارش استقلال نیوز، در آستانه هشتاد و پنجمین دربی تهران  بین دو غول فوتبال ایران یعنی استقلال و تیم دوم پایتخت، سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) نگاهی به تاریخچه یکی از شدیدترین و نمادی‌ترین رقابت‌های فوتبالی آسیا انداخته است.

این دو تیم روز پنجشنبه با یکدیگر مصاف خواهند کرد، زمانی که شهر تهران به دو قسمت تقسیم خواهد شد و انتظار می‌رود پرسپولیسِ سرخورده از آسیا و تحقیر شده برابر الهلال در جو پرشور ورزشگاه آزادی به مصاف استقلالی برود که با سرمربی آلمانی خود در حال نزدیک شدن به روزهای اوج خود است.

دربی پایتخت

* تاریخچه

تاریخ تأسیس دو باشگاه خیلی با هم فاصله ندارد. باشگاه استقلال درسال 1945 میلادی با نام «دوچرخه‌سواران» تأسیس شد و در ابتدا یک باشگاه دوچرخه‌سواری بوده و سپس به فعالیت در رشته‌های دیگر روی آورد که فوتبال هم جزو آنها بود.

استقلال که در آن زمان هم رنگ رسمی‌اش آبی بوده است، در سال 1949 میلادی توسط یکی از ژنرال‌های ارتش خریداری شد، کسی که در اولین اقدام نام این تیم را به «تاج» تغییرنام داد و در نهایت هم در سال 1979 میلادی نامش به «استقلال» تغییر کرد.

تیم دوم پایتخت که نامش را از پایتخت قدیمی امپراطوری ایران گرفته، شروعی کاملاً پیچیده داشته است. باشگاه پرسپولیس در سال 1963 میلادی تأسیس شد، اما در واقع ادامه‌‌رو راه باشگاه شاهین شد که 20 سال پیش و در سال 1942 میلادی تأسیس شده بود.

باشگاه شاهین که باشگاهی به شدت محبوب بود، پیش از اینکه در سال 1967 میلادی منحل شود، چند تن از بهترین بازیکنان دوره خودش را در اختیار داشت. در ادامه بیشتر بازیکنان این تیم به تیم پرسپولیس ملحق شدند و هواداران شاهین هم به تبعیت از آنها هوادار پرسپولیس شدند.

اولین بازی بین دو تیم استقلال و پرسپولیس که در سال 1968 میلادی برگزار شد، به تساوی بدون گل انجامید.

ورزشگاه آزادی

* ورزشگاه

ورزشگاه امجدیه که اکنون به ورزشگاه شهید شیرودی شناخته می‌شود، ورزشگاه خانگی این دو باشگاه بود و اولین دربی تهران هم در آنجا برگزار شد، ورزشگاهی که یکی از قدیمی‌ترین ورزشگاه ایران به شمار می‌رود و در حال حاضر تنها برای رقابت‌های دوومیدانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افتتاح ورزشگاه آزادی در اوایل دهه 1970 میلادی بدین معنا بود که این دو تیم به این ورزشگاه تازه‌تأسیس و 100 هزار نفری نقل مکان کردند. دربی تهران و بازی‌های خانگی تیم ملی حالا در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود و وقتی استقلال و پرسپولیس با هم بازی دارند، این ورزشگاه مملو از تماشاگر می‌شود. 

جام قهرمانی آسیا برای استقلال

* موفقیت آسیایی

زمانی که بحث به فوتبال قاره‌ای می‌رسد، آبی‌های تهرانی نسبت به رقیب همشهری خود دلخوشی بیشتری دارند. استقلال که نامش تاج بوده است، در سال 1970 میلادی در فینال رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا- اکنون به لیگ قهرمانان آسیا تغییرنام داده-  با شکست 2 بر یک نماینده رژیم صهیونیستی در تهران، فاتح این رقابت‌ها شد.

آنها سپس موفقیت خود را در فصل 91-1990 همین رقابت‌ها تکرار کردند، جایی که در داکا با نتیجه 2 بر یک از سد لیائونینگ چین گذشتند و به قهرمانی رسیدند و به عنوان موفق‌ترین ایرانی در سطح قاره آسیا باقی ماندند.

تیم دوم پایتخت اما از تورنمنت‌های آسیایی کمتر لذت برده و تنها عنوان قهرمانی آنها به فصل 91-1990 بازمی‌گردد که در فینال جام برندگان جام آسیایی در مجموع دو دیدار رفت و برگشت با نتیجه یک بر صفر بر المحرق بحرین غلبه و به عنوان قهرمانی رسید.

دو سال بعد آنها بار دیگر به فینال همین رقابت‌ها رسیدند، اما این بار در مجموع دو دیدار رفت و برگشت با نتیجه 2 بر یک مغلوب یوکوهاما مارینوس ژاپن شدند و از رسیدن به قهرمانی بازماندند و با وجود چهار دوره حضور در مرحله نیمه‌نهایی جام باشگاه‌های آسیا، در سطح آسیا قابل مقایسه با استقلال نبوده‌اند.

در لیگ قهرمانان آسیا پرسپولیس هرگز به فینال نرسیده، اما آنها اولین حضورشان در مرحله نیمه‌نهایی این رقابت‌ها را در همین دوره، پیش از اینکه توسط الهلال عربستان حذف شوند، تجربه کردند.

4 برد استقلال در دربی

* بازی خاطره‌انگیز

دربی تهران، در سال‌های گذشته بازی‌های زیادی داشته که به دل چنگ می‌زده، اما کمتر دربی می‌تواند با دربی هفتاد‌وچهارم که دو تیم در ماه فوریه 2012 با هم روبه‌رو شدند، رقابت کند، دیداری که استقلال با چهار پیروزی متوالی در چهار دربی اخیر به عنوان بخت اول پیروزی پا به این بازی گذاشت. 

فرشید اسماعیلی

به گزارش استقلال نیوز، AFC هم به برتری همه جانبه استقلال بزرگ بر تیم دوم پایتخت اذعان دارد. با نگاهی اجمالی به گزارش سایت رسمی کنفدراسیون آسیا می توان این ادعا را تایید کرد.

از تاریخچه دو تیم شروع کنیم که تیم بزرگ استقلال توسط یکی از بزرگترین سرداران وقت ایران تاسیس شد در حالی که تیم دوم پایتخت از تاریخچه و سابقه تیم شاهین استفاده کرد.

موفقیت و سابقه دو تیم در آسیا مشخص است. در حالی که همه استقلال را به عنوان تیم پر افتخار آسیا می شناسند، تیم دوم پایتخت در آسیا بی هویت است. تنها افتخار تیم دوم پایتخت راهیابی به نیمه نهایی جام باشگاه های آسیا همین دوره بود که در نهایت با حذف فضاحت بار و باخت پرگل مقابل الهلال عربستان رویاهای آن ها به کابوسی وحشتناک تبدیل شد.

تیم دوم پایتخت نه تنها افتخاری بین المللی برای فوتبال ایران نداشته بلکه فقط و فقط آبروریزی های جنجالی در عرصه بین المللی برای فوتبال ایران به جای گذاشته است. از پرونده شکایت ژوزه که وزارت ورزش و وزیر سرخِ دولت بنفش تمام جریمه میلیاری را پرداخت کرد و اخیرا نیز شکایت ریزه اسپور ترکیه و جعل و سند سازی برای انتقال سلطان دایو فوتبال ایران که منجر به محرومیت سنگین این تیم شد.

انتخاب مدیران نالایق برای مدیریت باشگاه استقلال از سوی وزارت ورزش در چند سال اخیر مشکلات زیادی را برای پرافتخارترین تیم ایرانی قاره کهن به وجود آوردهاست. مدیرانی که نه تنها عرضه و لیاقت دفاع از حق استقلال بزرگ را ندارند بلکه برای خوشایند پاستورنشینان با سکوتشان راه را برای سایر بی عدالتی ها در حق استقلال بزرگ باز نگه می دارند(اینجا). اشتباهات به ظاهر سهوی داوری هم در بازی های اخیر همواره به ضرر استقلال و به نفع تیم محبوب فدراسیون و وزارت نشینان(دیدار برابر نفت تهران در جام حذفی جدیدترین شاهکار داوری برای خوشایند هواداران تیم له شده در آسیا) بوده است. امیدواریم در دربی 85 آقایان برای فراموشی فاجعه الهلال و کابوس عمر خربین برای هواداران تیم دوم پایتخت، از داوری به سود آن ها سو استفاده نکنند. خبرها حاکی از این است اشکان خورشیدی داوری که همواره به ضرر استقلال و به سود تیم محبوبش سوت زده، داور دربی خواهد بود.

در پایان به هواداران تیم بی افتخار پایتخت یادآور شویم تاریخ باشکوه تاج کبیر که قدمتی بیشتر از فدراسیون فوتبال ایران دارد هیچگاه قابل تحریف نیست. می دانیم ستاره هایمان خار چشمانتان است ولی باید با این حقیقت بزرگ بسازید و بسوزید!

 

اخبار باشگاه استقلال

دیدگاه‌ها  
مهدی
+1 #1 مهدی 1396-07-30 09:26
درود بر سایت وزین استقلال نیوز از خواندن این مقاله زیبا بسیار لذت بردم به امید بردن تاج کبیر آسیا و له کردن لنگ در دربی.
نقل قول کردن
نوشتن دیدگاه
نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


شبکه های اجتماعی

fb tw ig گوگل پلاس استقلال نیوز

استقلال نیوز کانال رسمی

جدول و برنامه لیگ ایران

جدول و برنامه لیگ برتر ایران

لیگ ایران

جدول و برنامه لیگ جزیره

لیگ جزیره

جدول و برنامه لالیگا اسپانیا

لالیگا

جدول و برنامه بوندسلیگا آلمان

بوندسلیگا

جدول و برنامه سری آ ایتالیا

ایتالیا

جدول و برنامه لیگ قهرمانان اروپا

آرشیو و جدول لیگ قهرمانان اروپا

جدول و برنامه لیگ اروپا

آرشیو

آخرین اخبار